بهترین نرم افزار ساخت موشن‌ گرافیک

بهترین نرم افزار ساخت موشن‌ گرافیک ، چالش این روزهای طراحان! برای موشن‌ گرافی نرم‌ افزارهای مختلفی در دسترس است. موشن‌ گرافی به مهارتی گفته می‌شود که از اِلِمان‌ها و پارامترهای گرافیکی برای افزایش جذابیت بصری و یا بهبود انتقال پیام استفاده می‌شود. این مهارت برای اینکه در سطحی قابل قبول ارائه شود، نیاز به آشنایی با نرم‌ افزارهایی دارد. از همین اول می‌گوییم پیشنهاد دیدنگار مجموعه قدرتمند ادوبی است.

موشن‌ گرافی یک سبکِ تجاری تبلیغاتی نیست. می‌تواند راهکاری برای خلقِ مفاهیمِ آموزشی و یا کاری هنری باشد که ایده‌های هنرمند را از طریق حرکت به مخاطب انتقال دهد. علاوه بر این‌ها موشن‌ گرافی در طراحیِ وبسایت‌ها هم نقشِ موثری دارد. امروزه از این تکنیک برای بهینه کردن و جذاب کردن رابط کاربری سایت استفاده می‌کنند.

در ادامه با یک آشنایی مختصر از موشن‌ گرافی آغاز می‌کنیم و بعد از آن با افترافکت از کاربردی‌ترین‌ها در دنیای نرم افزار موشن‌ گرافیک یادی خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا خیلی خلاصه و جمع جور از نقشه راهِ موشن گرافیست شدن به شما بگوییم. آماده‌اید؟

موشن‌ گرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟

سرفصل هایی که در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم:

نرم افزار موشن‌ گرافیکموشن‌ گرافی، عکاسی متحرک Motion Graphics هنر ساختِ ویدیوهای گرافیکی است. قرار نیست انیمیشن بسازید. هر چند یک انیمیشن‌ساز می‌تواند با مهارتش موشن‌گرافی‌های جذابی را خلق کند. معمولاً در موشن‌گرافی‌ها پیام و محتوایی وجود دارد که سازنده قصد انتقالِ آن را به مخاطب دارد.

موشن‌ گرافی می‌تواند به یک ویدیوی واقعی جلوه‌ای خاص ببخشد. پس فقط از طراحی و انیمیشن حرف نمی‌زنیم. می‌تواند تلفیقی از ویدیوهای واقعی و موشن‌ گرافی، محتواهای جذاب‌تر با قدرتِ انتقالِ مفهوم بهتری تولید کنیم. چیزی که در نهایت منجر به جلبِ مخاطب می‌شود.

قرار نیست موشن گرافی حتماً تصاویری پیچیده باشد. گاهی چندین شکل ساده مثل دایره، مربع و متن در صورتِ آشنایی با نرم‌فزاری که با آن کار می‌کنیم می‌تواند به یک موشن‌گرافی جذاب و ارزشمند ختم شود.

نرم‌ افزار تدوین

سه‌گانه ادوبی Adobe برای یک موشن گرافیست در آغاز راه

نرم افزار موشن‌ گرافیکبه جرات بهترین نرم افزار موشن‌ گرافیک افترافکت After Effect یا به اختصار AE است. برای اینکه در AE استادکار بشوید، به دانش و مهارت خوبی از فتوشاپ PS و ایلوسترایتور AI نیاز خواهید داشت. با این سه نرم‌ افزار می‌توانید موشن‌گرافی‌های زیبا و حرفه‌ای تولید کنید؛ فقط زمان‌بر است و باید صبر کنید تا قابلیت‌های شما بهتر شود.

نرم افزار موشن‌ گرافیکنرم افزار موشن‌ گرافیک افترافکت Ae یکی از نرم‌ افزارهای حرفه‌ای و کاربردی در دنیای حرفه‌ای‌ها

نرم افزار موشن‌ گرافیکفتوشاپ برای برخی کارهای اولیه و ایده‌پردازی می‌تواند کارساز باشد. در ایلوسترایتور اما حتماً باید مهارتِ خوبی برای کار داشته باشید. البته قطعاً از اصولِ پایه رنگ و حرکت لنز و نورپردازی در سینما اطلاعاتی کلی دارید. در این صورت شما در ایلوسترایتور تصاویری بر پایه وکتور می‌سازید که به شما قابلیت‌های متعددی در افترافکت Ae برای متحرک‌سازی می‌دهد.

کارهایی که می‌توانید با نرم افزار موشن‌ گرافیک افترافکت انجام دهید:

  • کامپوزیشن‌های سه بعدی و VFX
  • افکت‌های شبیه‌سازی Simulation
  • طراحی اسلایدشو
  • طراحی موکاپ‌ UX/UI/Web Mockups
  • تایپوگرافی حرکتی
  • ارتباط با انواع نرم‌افزارها و پلاگین‌های متعدد

مختصری درباره نرم افزار موشن‌ گرافیک افترافکت

نرم افزار موشن‌ گرافیکیکی از نرم‌ افزارهای پرکاربرد در دنیای موشن‌ گرافی افترافکت از کمپانی ادوبی Adobe است. به هر حال برای استاد شدن در این نرم‌ افزار باید گام به گام پیش بروید. از منابع مختلف یاد بگیرید. دوره‌هایی را طی کنید و مدام کار در نرم‌ افزار را تکرار کنید.

افترافکت طبیعتِ منعطفی دارد. نه تنها برای موشن‌ گرافی که به طور کلی در کار ادیت ویدیو یکی از نرم‌ افزارهای قابل و کارا به شمار می‌آید. یک انیماتوری 2.5D که کمپوزیشن‌ها در محیط 2D است اما می‌توانید ترکیباتی را خلق کنید که سه بعدی 3D به چشم مخاطب برسند. شما به برخی عناصر سه بعدی دسترسی خواهید داشت تا به این مهم دست یابید.

پلاگین‌های متعددی به نرم افزار موشن‌ گرافیک افترافکت اضافه می‌شوند که کار را راحت‌تر و خلاق‌تر می‌کند. نگاهی به چند پلاگین یا افزونه افترافکت کنیم:

  • افزونه استارداست Stardust Superluminal برای خلق گرافیک سه‌بعدی.
  • جستجوی راحت در Motion Array با استفاده از افزونه Intergration
  • افزونه cineblur Instagram و استفاده از فیلترهای رنگی اینستاگرام
  • پلاگین Red Giant و افزودن ذرات برای نمایش ابر، برف، دود، باران و غیره
  • افزونه Mocha Pro برای حذف سوژه‌ها از تصویر، افزودن ماسک و روتوسکوپی
  • پلاگین Magic Bullet Colorista برای تصحیح رنگ و درجه بندی

نرم افزار موشن‌ گرافیکاین افزونه‌ها کار تدوین در افترافکت را تسهیل می‌کنند. تنظیماتِ پیش‌فرض را تغییر دهید و استایل خاصِ خودتان را در موشن‌گرافی بیابید. افزونه‌های بسیار متعددی در افترافکت وجود دارند. دیدنگار را دنبال کنید، حتماً در یک متنِ مجزا درباره انواع مختلف پلاگین‌ها و قابلیت‌های متعدد افترافکت خواهیم گفت.

در کنار این نرم‌افزارها داشتن دانش و مهارت کافی از ادوبی پریمیر می‌تواند پازلِ یک موشن‌ گرافیست حرفه‌ای را تکمیل کند. هم‌سازی و سازگاری نرم‌افزارهای مجموعه ادوبی و قابلیت‌هایی که به آرتیست می‌دهند باعث می‌شود تا ما از این مجموعه با عنوان بهترین نرم‌افزار موشن‌گرافی یاد کنیم. اما بهترین همیشه صفتی است که به سلایق ربط دارد.

دیگر اعضای خانواده‌ ادوبی:

  • ادوبی انیمیت Adobe Animate مناسب برای 2D و 3D پرکاربرد در موشن‌ گرافیک
نرم‌افزار ساخت تیزر

نرم‌افزار Cinema 4D و یک مکملِ قوی برای موشن گرافیست‌ها

نرم افزار موشن‌ گرافیک

نرم افزار موشن‌ گرافیکموشن‌ گرافیست‌ها برای بهبود دنیای سه‌بعدی خود از بین مایا Maya، 3Ds Max و بلندر Blender،‌ نرم‌افزار Cinema 4D را انتخاب می‌کنند. رابط کاربری موردِ پسند و کار آسان با پنلِ آن، از ویژگی‌های این نرم‌افزار موشن‌ گرافی است.

شرکت MAXON‌ سازنده Cinema 4D برنامه را در چند بسته‌بندی متفاوت عرضه می‌کند. سوای بسته‌بندی اصلی کاربران می‌توانند نسخه برادکست Broadcast مخصوص موشن‌ گرافیست‌ها را نصب کنند. خبر خوش همکاری Cinema 4D و افترافکت از طریقِ پلاگین‌ها است که باز هم از اهمیت برنامه افترافکت به ما خبر می‌دهد. می‌توان گفت Cinema 4D یک ابزارِ قدرتمند برای حرفه‌ای‌تر شدن است.

قابلیت‌هایی که Cinema 4D به ما می‌دهد:

  • حجم‌سازی volume builder
  • فیلدسازی
  • سایه‌های بر پایه نود Node-based
  • UV unwrapping
  • بهبود ایمپورتر CAD
  • Alembic baking

تا اینجا حتماً متوجه شده‌اید که بهترین نرم افزار موشن گرافیک از نظر ما افترافکت است. اگر در ابتدای راه هستید، سعی کنید گام به گام با برنامه‌های سبک‌تر ادوب جلو بروید و زمانیکه به یک دید کلی رسیدید و با محیط کار خانواده ادوب آشنا شدید، در مسیر یادگیری افتر افکت قدم بردارید.

یک کلام درباره بهترین نرم‌افزار موشن‌ گرافیک

نرم افزار موشن‌ گرافیکهمانطور که می‌دانیم دنیای گرافیک امروزه محدود به یک سبک و سیاق خاص نیست. هر فرد متناسب با سلیقه‌ای که دارد می‌تواند اقدام به یادگیری چندین نرم‌افزار مختلف کند. پیشنهادِ درست و درمان، پرقدرت با رابط کاربری بسیار عالی،‌ مجموعه ادوبی است. یک برنامه برای یادگیری می‌تواند با شروع سه نرم‌افزار کلیدی استارت بخورد:

  • افترافکت Ae
  • ادوب ایلوسترایتور AI
  • فتوشاپ

نرم افزار موشن‌ گرافیکبعد از یادگیری پایه Basic این نرم‌افزارها، می‌توانید همگام با بهبود مهارت در این مجموعه سه‌گانه سراغ ادوبی پریمیر Adobe Premiere Pro بروید و آن را یاد بگیرید. در نهایت برای رسیدن به بالاترین سطحِ موشن‌ گرافی امروزی و به کارگیری جذابیت‌های بصری فوق‌العاده خاص و جذاب، نرم‌افزارهای سه بعدی نظیر Cinema 4D، Maya، Blender و نوک Nuke می‌تواند سبک و سیاقِ شما را دگرگون کند.

شما از بین نرم‌افزارهای سه‌بعدی از کدام یک استفاده می‌کنید؟ آیا ایده‌ای برای انتخاب از بینِ آن‌ها دارید؟ ما Cinema 4D را برای موشن گرافیست‌ها روی میز گذاشتیم، انتخاب شما چیست و چه دلیلی برای آن دارید؟ ما را از نظراتِ خود مطلع کنید و اگر سوالی در این باره دارید، حتماً در قسمت کامنت با ما در میان بگذارید. اگر این مقاله پاسخگوی سوالات شما بود بهتر است آن را برای دوستان و آشنایان خود که به موشن گرافی علاقه دارند بفرستید.

دیدگاه ها 22

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید