بلاگری چیست؟ چند ایده برای بلاگر شدن

به نظر شما بلاگری یک سرگرمی است یا یک کسب و کار به حساب می‌آید؟ بلاگر چه هدفی دارد؟ مخاطب از یک بلاگر چه می‌خواهد؟ ما در این متن به مفهوم بلاگری خواهیم پرداخت، از چند ایده عملی و درست و حسابی خواهیم گفت و در نهایت به برخی تجهیزاتِ اساسی برای بلاگر شدن اشاره‌ای می‌کنیم.

بلاگری زمانی توسط عده‌ای معدود از طریق وبسایت و عمدتاً به شکل متنی تولید می‌شد. با رشد روزافزون دوربین‌های دیجیتال و پس از آن گوشی‌های هوشمند و بهبود سرعت اینترنت در سرتاسر دنیا،‌ همه‌ چیز دگرگون شد و خب بلاگری هم به تبع آن دستخوشِ تحولاتی شد. امروزه شاهد هستیم که افراد در سرتاسر دنیا در حوزه‌های مختلف و با اهداف متفاوت به این کار مشغول هستند.

برخی آن را یک سرگرمی می‌دانند، اما با توجه به درآمد بالای آن ناشی از رشد مخاطب، اغلب آن را به شکل یک کسب و کار نگاه می‌کنند. هر چند اگر با علاقه وارد حوزه بلاگری بشوید، قطعاً درآمد چیزی نیست که دوردستِ شما بماند.

عده‌ای این کار را به تازگی شروع کردند و عده‌ای اصلاً نمی‌دانند از کجا شروع کنند. بعد از یک نگاه کلی به مفهوم آن و حلقه‌های کلیدی، به معرفی چند ایده بلاگری خواهیم پرداخت. شما بعد از خواندن این متن حتماً می‌توانید چند پُست یا استوری جالب را در صفحه خود به اشتراک بگذارید. با دیدنگار همراه باشید تا در دنیای بلاگری قدم بزنیم.

بلاگری به چه معنی است؟

بلاگریخب در ابتدا باید بتوانیم بلاگ Blog را تعریف کنیم و ببینیم بلاگر، یعنی کسی که بلاگ راه‌اندازی می‌کند به طور کلی مشغول به چه کاری است؟

بلاگ که از کلمه وبلاگ Weblog منشا می‌گیرد، یک صفحه وب Website است که معمولاً توسط یک نفر یا یک گروه کوچک (بلاگر) اداره می‌شود. در این صفحه محتوا تولید می‌شود. محتوا می‌تواند متنی، عکس، صوتی، ویدیویی یا ترکیبی از این‌ها باشد. سبک و سیاق تولید محتوا غیررسمی و محاوره‌ای است.

اصطلاح بلاگر را ایوان ویلیامز Evan Williams باب کرد. او سال 1999 میلادی وبسایت بلاگ blogger.com را راه‌اندازی کرد. هدف اشتراک هر آن چیزی است که کاربران دنبال می‌کنند.

بلاگرها امروزه با وجود شبکه‌های اجتماعی،‌ فقط به فضای وبسایت محدود نیستند. با گسترش روزافزون گوشی‌های تلفن همراه، بهبود لنزهای آن‌ها و افزایش سرعت اینترنت، هر کسی در هر جایی از دنیا با هر سبکی از زندگی، با وجود یک گوشی، یک اینترنت مطلوب و یک داستانِ جذاب، می‌تواند بلاگر شود.

رینگ لایت سلفی

حلقه اساسی در بلاگری چیست؟

بلاگریدرآمد بلاگرها آنقدر هست که خیلی‌ها را به این فکر انداخته که آن را امتحان کنند؛ همه می‌دانند که این درآمد با هر چه بیش‌تر دیده شدن حاصل می‌آید. هر چه مخاطب شما جدی‌تر باشد و تعداد بیش‌تری شما را دنبال کنند، درآمد شما هم خصوصاً از تبلیغات روندی صعودی می‌گیرد. اما خیلی‌ها نمی‌دانند دلیل موفقیت و به شهرت رسیدن یک بلاگر دقیقاً چیست؟ آیا برای موفقیت و بیش‌تر دیده شدن باید فضای لاکچری را به نمایش بگذارید؟ تجهیزاتِ خاصی نیاز دارید؟

حلقه سوم یک بلاگری هیچ چیزی نیست جز قوه داستان‌سرایی شما. حلقه سوم نه فضای لاکچری و پر زرق و برق و نه تجهیزات یا هر چیز دیگری است. هسته هر بلاگری، قوه داستان‌سرایی او به شمار می‌آید.

تفاوتی ندارد که در چه فرمتی محتوا تولید می‌شود. آیا متن، عکس یا ویدیو است. مهم درگیر شدن مخاطب با محتوای بلاگر است. به همین خاطر خیلی از افراد با درگیر کردن قوه‌ انزجار خود را به شهرت می‌رسانند و شبکه‌های اجتماعی چیزی به اسم میزان انزجار ندارند. آن‌ها می‌گویند اکانتِ ایکس، یک میلیون فالوئر،‌ 100 هزار لایک و 30 هزار کامنت دارد. بالاخره باید چه کرد؟

  • باید داستانی جذاب یا محتوایی ارزشمند تولید کنید.
  • این داستان جذاب یا محتوای ارزشمند باید منجر به تعامل مخاطب با شما بشود.

بلاگر در چه زمینه‌هایی محتوا تولید می‌کند؟

یک بلاگر ممکن است در هر زمینه‌ای محتوایی تولید کند. اگر بخواهیم خیلی کلی و سربسته به انواع آن‌ها اشاره کنیم:

  • حرفه یا مهارتی که فرد دارد
  • سرگرمی
  • آموزشی
  • نمایش روزمره و سبک زندگی
  • یا ترکیبی از چند مورد یا همه‌ موارد

بلاگریبه عنوان نمونه ممکن است قصد این را داشته باشید که در زمینه آشپزی محتوا تولید کنید. در این صورت لازم است که حتماً ویدیو تولید کنید و از مهارت‌های نسبتاً خوبی برای ضبط پروسه پخت و پز و همچنین خلاقیت در تدارک و تزیین غذا برخوردار باشید. شاید حرفه خاصی دارید. مثلاً یک معلم زبان انگلیسی تصمیم می‌گیرد تا به صورت مداوم در فضای شبکه اجتماعی محتوای آموزشی تولید کند.

معمولاً هر بلاگری یک هسته مرکزی در دل تولیدات خود دارد و قصد دارد یک داستان مشخصی را با شما به اشتراک بگذارد. شما هم به عنوان یک بلاگر باید از چنین مهارتی برخوردار بوده و قدرت تعامل خوبی با دیگران داشته باشید.

هر فردی، صرف نظر از سن،‌ حرفه و سطح تجربه‌اش، می‌تواند مخاطبینی برای خودش دست و پا کند. همانطور که گفتیم همه چیز به تعامل با او بستگی دارد.

تفاوت بلاگر و ولاگر Vlogger چیست؟

بلاگریاین حوزه امروزه در شکل‌های مختلفی دنبال می‌شود. برخی افراد با تولید ویدیوهایی از سبک زندگی و گشت و گذار،‌ آشپزی یا کارهای روزمره، در این حوزه فعال هستند. ولاگر Vlogger از ترکیب Video و Blogger ایجاد شد و به معنی تولید محتوای ویدیویی با حال و هوای بلاگری است. خب بعد از یک نگاه کلی به مفهوم و ویژگی‌های بنیادی در بلاگری، قصد داریم تا به شما چند ایده بلاگری معرفی کنیم. با دیدنگار همراه باشید.

ویلاگ و ویلاگر

بلاگری

ایده‌های بلاگری برای افراد خوش‌ذوق

بلاگریسعی کردیم با معرفی چند ایده در حوزه‌های مختلف، از کسب و کار گرفته تا اهداف کاری، بلاگری غذا و گشت و گذار و سفر شما را با ایده‌ها آشنا کنیم. نگاهی به آن‌ها داشته باشید و ببینید که آیا قادر هستید آن‌ها را عملی کنید؟

اکثر بلاگرها این ایده را اجرا می‌کنند

بلاگریاین ایده با یک پرسشِ ساده سر و شکل می‌گیرد: “چطور به اینجا رسیدم؟” الزاماً نباید به موفقیت بلاگری دست پیدا کرده باشید. شاید یک داستان از گذران زندگی شما تا این لحظه باشد. یا حتی یک موفقیت دانشگاهی باشد. ممکن است یک موفقیت در روابط خانوادگی یا عاطفی باشد. شما با یک مقدمه شروع می‌کنید، اصل داستان را خلاصه می‌کنید و می‌گویید که چه نتایجی داشته است.

هر قدر در اجرایی کردن این اید، صادقانه‌تر با مخاطب تعامل کنید، ارتباط او با شما موثرتر خواهد بود. پس از زیاده‌گویی و بزرگ‌نمایی دوری کنید. اگر محتوای صفحه شما طنز است می‌توانید یک ویدیو در این زمینه تولید کنید. در واقع مطابق با قالبِ صفحه‌تان عمل کنید یا آن‌ها را شگفت‌زده کنید و برخلاف قالب همیشگی محتوا را تولید کنید.

اگر بتوانید مخاطب را مجاب به تعریف بخشی از مسیر خودشان بکنید، بالاترین حدِ تعامل را تجربه خواهید کرد. معمولاً وقتی با دوستی در مورد یک داستان حرف می‌زنید،‌ اگر داستان جالبی باشد او هم سعی می‌کند داستانی برای شما تعریف کند. این کلید رشد شما خواهد بود.

ایده جذاب تیک زدن لیست

بلاگرییکی از علایق مشترکی که در بین اکثر آدم‌ها می‌بینیم علاقه به تیک زدن کارهایی است که باید انجام دهد یا دوست دارد که اجرایی شوند. مثلاً می‌توانید بگویید 30 کاری که باید قبل از 30 سالگی انجام بدهم. یا 40 کاری که قبل از 40 سالگی و مواردی به این شکل.

در این صورت مخاطب با اهداف کلی شما آشنا می‌شود. شما از روحیات خود خواهید گفت و علایق و سلایق شما را درک خواهد کرد. این برای عموم جالب است که بدانند دیگران چه اهدافِ مشخصی را دنبال می‌کنند. قطعاً آن‌ها هم وارد چالش شما می‌شوند و از کارهایی که باید بکنند یا کرده‌اند برای شما خواهند گفت.

تجربه خوشایندِ یک تجربه جدید

بلاگریتا حدودی شبیه به ایده قبلی است؛ اما اینجا شما مشخصاً از یک تجربه خاص حرف می‌زنید. مثلاً صعود به یک کوه بلند یا سفر به یک جنگل برفی. از این می‌گویید که قصد دارید آن را به زودی انجام دهید و مخاطب را برای آن روز آماده می‌کنید. حتماً باید مقدماتی از قبل چیده باشید تا روند شما عملی شود. می‌توانید از انگیزه‌ خودتان برای عملی کردن این تجربه‌ به خصوص بگویید.

حالتِ دیگر این ایده بلاگری، این است که شما به محض تجربه جدید، آن را به اشتراک بگذارید و حس و حال خودتان را از آن لحظه به نمایش بگذارید. معمولاً در این حالت بهتر است فرم تولید محتوایی شما شامل عکس و فیلم باشد تا ارتباط موثری با شما شکل بگیرد.

رها کردن یک فعالیت معمول

بلاگریاگر به صورت روزانه یک فعالیت معمول دارید، آن را برای چند روز رها کنید. آدم‌ها حس رهایی را دوست دارند، حتی از آن چیزهایی که مدام با آن‌ها مشغول هستند. این حس رهایی از یک مشغله جذاب را به اشتراک بگذارید. در این صورت توجه مخاطب جلب می‌شود، چرا که با یک حرکت جدید از شما مواجه می‌شود.

اگر بتوانید یک فعالیت سازنده را جایگزین یک فعالیت مخرب کنید، اثر موثرتری هم خواهد داشت. مثلاً فرض کنید که به جای اتومبیل از دوچرخه برای رفتن محله‌های اطراف استفاده می‌کنید یا به جای وسیله نقلیه شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنید.

از افرادی بگویید که الهام‌بخش شما هستند

بلاگریاین افراد می‌توانند هر کسی باشند. صحبت در مورد انسان‌های بزرگ، ایده‌های آن‌ها، مسیر زندگی‌شان، تصمیمات و جدیت‌شان، هر کدام می‌تواند بذری در دل افراد بکارد. پس اگر کسی را دوست دارید، یا او را دنبال می‌کنید، از او بگویید و نظرتان را در موردش به اشتراک بگذارید.

از یک شوق عجیب بگویید

بلاگریآیا مکان خاصی است که شما را به وجد آورد؟ آیا جایی هست که رفته باشید و بارها تمایل به تکرار آن باشید؟ یا ممکن است موزیکِ خاصی شما را دگرگون کند؟ آیا فیلمی بوده که تا همین الان که به آن فکر می‌کنید، شما را هیجان‌زده می‌کند؟ هر چیزی هر چیزی! یادتان باشد حس‌تان باید واقعی باشد و بتوانید لحظاتی در مورد آن صحبت کنید.

بلاگری و دریافت احساساتِ دیگران

بلاگریهمدلی می‌تواند ایده جالبی برای اشتراک باشد. البته اگر واقعاً در آن همدل هستید. اگر در یک محتوا خودتان را جای قشر خاصی بگذارید و از دل آن‌ها سخن بگویید، می‌تواند اثر خاصی روی مخاطب بگذارد و با جنبه‌های دیگر شخصیتِ شما آشنا شود.

بنیان اساسی و معنای زندگی یک بلاگر

بلاگریبرای همه ما زندگی معنایی دارد. ما دوست داریم بدانیم که دیگری که با او در رابطه هستیم، چه به صورت یک فالوئر یا ارتباط نزدیک، زندگی را چطور معنا می‌کند و در زندگی به دنبال چه هست؟ زندگی هر کسی حکمتی دارد. آن حکمت را به اشتراک بگذارید.

از یک کار چندین استوری و پُست

بلاگریشاید به یک نمایشگاه یا فروشگاه رفته باشید. می‌توانید تک تک احساسات و تجربه‌های خود، برداشت‌های خودتان و مواجه‌ای که دارید را به اشتراک بگذارید. نتایج می‌توانند برای مخاطب هیجان‌انگیز و آموزنده باشند.

از تعادل بین زندگی شخصی و حرفه‌ای بگویید

بلاگریدر مورد موضوع بلاگری بگویید. البته باید به حدی رشد کرده باشید تا همچین محتوایی را تولید کنید. ولی می‌توان از حرفه دیگری گفت. بلاگرها همه صرفاً مشغول به بلاگری نیستند و ممکن است کار اصلی دیگری داشته باشند. بگویید که آیا بین زندگی شخصی و زندگی کاری شما تفاوتی هست؟ چطور این تفاوت برای شما مشخص می‌شود و تعادل بین این دو را چطور برقرار می‌کنید؟

از سختی‌های کارتان بگویید

بلاگریمعمولاً ما هر کاری را از دور سهل و آسان می‌بینیم. این به خاطر این است که از جزئیات آگاه نیستیم و صرفاً تصاویری را می‌بینیم که برای ما به راحتی انجام می‌شوند. بازگو کردن سختی‌های کار و حرفه‌تان می‌تواند چراغ راهی برای افراد در انتخاب‌هایشان باشد. همچنین قدری باعث افزایش صمیمیت شما با مخاطب می‌شود. شما این پیام را صادر می‌کنید که زندگی من آنقدرها هم که می‌بینید آسان نیست و من هم با مشکلاتی درگیر هستم و سختی‌های مسیر را دارم طی می‌کنم.

ما در این مقاله داغ‌ترین ایده‌ها را برای بلاگر شدن به شما معرفی کرده‌ایم. همانطور که افراد روحیات و سبک زندگی متفاوتی دارند، ایده‌های متنوعی هم قابلیت تبدیل شدن به یک محتوای کاربرپسند را دارد. به علاقه و توانایی خود فکر کنید و همدلی با مخاطب را فراموش نکنید. پیش از به پایان رساندن این مقاله به تجهیزاتی که برای این کار نیاز دارید، اشاره می‌کنیم. حتماً برای شما هم مفید خواهد بود.

بلاگری

برای بلاگری به چه تجهیزاتی نیاز دارم؟

بلاگریبعد از نگاهی به چند ایده متفاوت برای تعامل بیش‌تر فراموش نکنید که تجهیزات می‌توانند قواعد بازی را عوض کنند. شما ممکن است بخواهید از حرفه خود فیلمبرداری کنید. در این صورت حداقل داشتن یک سه‌ پایه موبایل و نور مناسب لازم است.

اگر اهل ورزش و اکشن هستید و در کنار آن به فکر بلاگری هم افتادید، حیف است که با دوربین‌های اکشن آشنا نباشید. سری به HeroBlack 10 GoPro، دوربین اکشن آی سو ISaw Extereme و DJI Action بزنید و هر کدام مناسب بود از طریق فروشگاه بخرید.

رینگ‌لایت‌ها از جمله تجهیزات نورپردازی پرطرفدار در بین انواع بلاگرها خصوصاً حوزه میک‌آپ بلاگری است. قطعاً یک میک‌آپ بلاگر حداقل به یک رینگ لایت با کیفیت نیاز خواهد داشت تا به خوبی با مخاطب تعامل کند.

بلاگریاگر در ویدیوهای خود صحبت می‌کنید، لایو برگذار می‌کنید و به هر شکل قرار است صدای شما به مخاطب برسد، میکروفون‌ها را فراموش نکنید. صدای رسا و شفاف نقشِ مهمی در جلبِ مخاطب دارد. آن قدر کیفیتِ صدا حیاتی است که معمولاً اهمیت آن را بالاتر از کیفیت ویدیو معرفی می‌کنند.

ما در این متن سعی کردیم تا مفهومِ بلاگری را برای شما شرح دهیم. به چند ایده اشاره کردیم که در صورتِ عملی شدن آن‌ها قطعاً سطح درگیری مخاطب با صفحه شما دگرگون خواهد شد. البته تولید محتوا باید هوشمندانه بوده و از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. شاید ایده شما جذاب باشد، آن را عملی هم بکنید، اما فورم و کیفیت اجرا باعث شود که چندان موردِ توجه قرار نگیرید.

از آخرین ایده بلاگری که دیده‌اید به ما بگویید؟ آیا فکر می‌کنید بلاگری نیاز به مهارت دارد یا علاقه؟ تا چه حد ایده‌ها می‌توانند روند بیانِ محتواهای شما را دگرگون کند؟ نظرات و تجربه‌های خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید و این مقاله را برای دوستان خود که به بلاگر شدن علاقه دارند، بفرستید.

دیدگاه ها 22

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید