فارکس چیست؟

فارکس چیست؟

روزی روزگاری، قبل از وقوع یک بیماری همه‌گیر جهانی به نام کرونا، مردم می‌توانستند سوار هواپیما شوند و به سفرهای بین‌المللی بروند. می‌دانیم که برای سفر به یک کشور خارجی باید به یک صرافی مراجعه کنیم، در آنجا نرخ‌های مختلف مبادله را برای ارزهای مختلف نشان می‌دهند ( نرخ ارز نسبت قیمت دو ارز از دو کشور متفاوت است) و پول خود را به ارز آن کشور تبدیل می‌کنیم و در اصل یک ارز را با ارز دیگری مبادله کرده‌ایم. برای مثال:

شما ین ژاپن را پیدا می‌کنید و با خود فکر می کنید: وای! یک دلار من ۱۰۰ ین می ارزد؟! و من ۱۰ دلار دارم! من دارم پولدار میشم!!! وقتی این کار را انجام می‌دهید، اساساً در بازار فارکس شرکت کرده‌اید! یا در شرایط معاملات فارکس، با فرض اینکه شما یک آمریکایی هستید که به ژاپن سفر کرده‌اید، دلار فروخته اید و ین خریده‌اید.

قبل از اینکه به خانه برگردید، برای مبادله ینی که به طور معجزه آسایی باقی مانده (زیرا ژاپن کشور گرانی است!) در باجه صرافی توقف می‌کنید و متوجه می‌شوید که نرخ ارز تغییر کرده و دوباره ین را به دلار تبدیل می‌کنید. در اصل این تغییرات در نرخ ارز است که به شما امکان می‌دهد در بازار ارز سود و کسب درآمد کنید.

مثال بالا یک آموزش مقدماتی فارکس بود، به بیان دیگر:

بازار ارز، معمولا به عنوان فارکس یا FX بزرگترین بازار مالی در جهان نامیده می‌شود؛ یک بازار جهانی و غیرمتمرکز که در آن ارزهای دنیا دست به دست می‌شوند. نرخ ارز هر ثانیه تغییر می‌کند بنابراین بازار دائما در نوسان است. به همین خاطر است که معامله‌گران ارز (که به عنوان سفته بازان ارز نیز شناخته می‌شوند) ارزها را به این امید می‌خرند که بتوانند در آینده آنها را با قیمت بالاتری بفروشند.

آموزش مقدماتی فارکس

فارکس در مقابل بازار سهام

فارکس یک بازار جهانی است و برای درک وسعت و گستردگی آن، شاید جالب باشد که بدانید بازار ارزها بیش از ۲۰۰ برابر بزرگ‌تر از بازار سهام است!

ساعت فعالیت بازار فارکس

جدا از حجم زیاد معاملات فارکس، بازار نیز به ندرت بسته می‌شود! تقریباً شبانه روزی باز است. بازار فارکس ۲۴ ساعت شبانه روز و ۵ روز هفته باز است و فقط در آخر هفته (شنبه و یکشنبه) بسته می‌شود. بنابراین برخلاف بازارهای سهام یا اوراق قرضه، بازار فارکس در پایان هر روز کاری بسته نمی‌شود.

روز زمانی شروع می‌شود که معامله‌گران در اوکلند/ولینگتون از خواب بیدار می شوند، سپس به سیدنی، سنگاپور، هنگ کنگ، توکیو، فرانکفورت، لندن و در نهایت نیویورک منتقل می‌شود و قبل از شروع دوباره تجارت به نیوزیلند نقل مکان می کنند!

در بخش بعدی مقاله آموزش مقدماتی فارکس آنچه را که دقیقاً در بازار فارکس معامله می‌شود، برای شما معرفی خواهم کرد.

برای افرادی که از مسیری که اتفاق می‌افتد بهترین استفاده را می‌کنند، بهترین اتفاق می‌افتد.

چه چیزی در فارکس معامله می شود؟

پاسخ ساده پول است و بطور خاص، ارزها. از آنجایی که شما هیچ چیز فیزیکی نمی‌خرید، معاملات فارکس می‌تواند گیج‌کننده باشد، اما در این مقدماتی ابتدایی فارکس من از یک قیاس ساده برای توضیح بهتر استفاده می‌کنم.

خرید یک ارز را به عنوان خرید یک سهم در یک کشور خاص در نظر بگیرید، مانند خرید سهام در یک شرکت. قیمت ارز معمولاً بازتاب مستقیم نظر بازار در مورد سلامت فعلی و آینده اقتصاد آن کشور است.

در معاملات فارکس، وقتی مثلاً ین ژاپن را خریداری می‌کنید، اساساً «سهم» در اقتصاد ژاپن می‌خرید با این پیش‌بینی که با گذشت زمان قیمت آن بیشتر خواهد شد و هنگامی که آن سهم را دوباره به بازار بفروشید، امیدوارم در نهایت به سود برسید.

انواع جفت ارز

در حالی که تعداد زیادی ارز وجود دارد که می توانید معامله کنید، به عنوان یک معامله‌گر با آموزش مقدماتی فارکس احتمالاً ترید با ارزهای اصلی را شروع خواهید کرد.

ارزهای اصلی

آن‌ها را ارزهای اصلی می‌نامند زیرا ارزهای پرمعامله هستند و بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را مدیریت می‌کنند. در بازار فارکس فقط ارزهای USD، EUR، JPY، GBP و CHF را به عنوان ارزهای اصلی در نظر می‌گیرند و AUD ،NZD و CAD را به عنوان ارزهای کالا برچسب گذاری می‌کنند.

نگران نباشید، فراموش نکردم که در مرحله آموزش مقدماتی فارکس هستید، در جدول زیر، نام ارزها را بر اساس نماد، کشوری که در آن استفاده می‌شود، نام واحد پولی و نام مستعار جالب آنها آورده‌ام.

جدول ارزهای اصلی فارکس

کد کشور واحد پول نام مستعار
USD ایالات متحده دلار آمریکا باک
EUR منطقه یورو یورو فیبر
JPY ژاپن ین ین
GBP بریتانیای کبیر پوند کابل
CHF سوئیس فرانک سوئیسی
CAD کانادا دلار لونی
AUD استرالیا دلار آزی
NZD نیوزلند دلار کیوی

 

نمادهای ارز همیشه دارای سه حرف هستند که دو حرف اول نام کشور و حرف سوم نشان دهنده نام واحد پول آن کشور است که معمولاً حرف اول نام واحد پول است. این سه حرف به کدهای ارز ISO 4217 معروف هستند و ارزهای گنجانده شده در جدول بالا «مرجع» نامیده می شوند، زیرا آنها پرمعامله‌ترین ارزها هستند.

آیا می دانستید که؟ پوند انگلیس قدیمی‌ترین ارز در جهان به شمار می‌رود و همچنان در حال استفاده است؟ قدمت آن به قرن هشتم باز می‌گردد و جدیدترین واحد پول جهان پوند سودان جنوبیست که در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۱ رسمیت یافت.

ما شما را با دنیای فارکس آشنا می‌کنیم و با ارائه محتوای آموزش مقدماتی فارکس به شما کمک خواهیم کرد تا یاد بگیرید که چگونه معامله‌گرانی سودآور شوید. ما همچنین جامعه‌ای از معامله‌گران هستیم که در سفر روزانه خود از یکدیگر حمایت می‌کنیم.

آموزش مقدماتی فارکس

خرید و فروش جفت ارز فارکس

معاملات فارکس خرید همزمان یک ارز و فروش ارز دیگر است. ارزها از طریق بروکرهای فارکس یا ارائه‌دهنده CFD و به صورت جفت معامله می‌شوند. به عنوان مثال، یورو و دلار آمریکا ( EUR/USD ) یا پوند انگلیس و ین ژاپن (GBP/JPY) در بازار فارکس به صورت جفت ارز خرید یا فروش می‌کنید.

خرید و فروش به صورت جفت ارز

نرخ مبادله‌ای قیمت نسبی دو ارز از دو کشور مختلف است، نرخ ارز بر اساس اینکه کدام ارز در حال حاضر قوی‌تر است، در نوسان است.

سه دسته جفت ارز وجود دارد:

  • جفت ارزهای اصلی MAJORS

این جفت‌ها همگی حاوی دلار آمریکا (USD) در یک طرف هستند و بیشترین معامله را دارند.

جدول جفت ارزهای اصلی فارکس

EUR/USD منطقه یورو / ایالات متحده یورو دلار
USD/JPY ایالات متحده / ژاپن ین دلار
GBP/USD بریتانیا / ایالات متحده پوند دلار
USD/CHF ایالات متحده / سوئیس دلار سوئیسی
USD/CAD ایالات متحده / کانادا دلار لونی
AUD/USD استرالیا / ایالات متحده دلار استرالیا
NZD/USD نیوزلند / ایالات متحده دلار کیوی

 

فعال‌ترین جفت ارزهای اصلی، از سه ارز غیر دلاریEUR ،JPY و GBP ساخته می‌شوند.

  • جفت ارزهای فرعی یا کراس CROSSES

جفت ارزهای فرعی شامل دلار آمریکا نمی‌شود. جفت‌هایی که شامل هر یک از ارزهای اصلی هستند نیز به عنوان مینور شناخته می‌شوند. ارزهای کراس‌ در حالی که به اندازه شرکت‌های بزرگ اغلب مورد معامله قرار نمی‌گیرند، اما هنوز بسیار نقد شونده هستند و هنوز فرصت‌های معاملاتی زیادی را فراهم می‌نمایند.

 

در مقایسه با جفت ارزهای کراس و اگزوتیک، قیمت با جفت ارزهای اصلی بیشتر حرکت می‌کند که فرصت‌های معاملاتی بیشتری را فراهم می‌نماید.

جفت ارزهای کراس یورو

EUR/CHF منطقه یورو / سوئیس یورو سوئیسی
EUR/GBP منطقه یورو / انگلستان یورو پوند
EUR/CAD منطقه یورو / کانادا یورو لونی
EUR/AUD منطقه یورو / استرالیا یورو استرالیا
EUR/NZD منطقه یورو / نیوزلند یورو کیوی
EUR/SEK منطقه یورو / سوئد استاک یورو
EUR/NOK منطقه یورو / نروژ یورو بدرقه

 

جفت ارزهای کراس ین

EUR/JPY منطقه یورو / ژاپن ین یورو” یا “یوپی
GBP/JPY بریتانیا / ژاپن پوند ین” یا “گوپی
CHF/JPY سوئیس / ژاپن ین سوئیس
CAD/JPY کانادا / ژاپن ین لونی
AUD/JPY استرالیا / ژاپن ین استرالیا
NZD/JPY نیوزلند / ژاپن ین کیوی

 

جفت ارزهای کراس پوند

GBP/CHF بریتانیا / سوئیس پوند سوئیسی
GBP/AUD انگلستان / استرالیا پوند استرالیایی
GBP/CAD انگلستان / کانادا پوند لونی
GBP/NZD بریتانیا / نیوزیلند کیوی پوند

 

سایر جفت ارزهای کراس

AUD/CHF استرالیا / سوئیس اسوی سوئیسی
AUD/CAD استرالیا / کانادا اسلی لونی
AUD/NZD استرالیا / نیوزلند کیوی استرالیا
CAD/CHF کانادا / سوئیس لونی سوئیسی
NZD/CHF نیوزلند / سوئیس کیوی سوئیسی
NZD/CAD نیوزلند / کانادا کیوی لونی

 

  • جفت ارزهای عجیب EXOTICS

جفت ارزهای عجیب و غریب از یک ارز اصلی و یک ارز از یک بازار در حال ظهور (EM) مانند: برزیل، مکزیک، شیلی، ترکیه یا مجارستان تشکیل شده است. بسته به بروکر فارکسی که انتخاب می‌کنید، ممکن است جفت ارزهای عجیب و غریب متفاوتی را ببینید؛ بنابراین خوب است بدانید که آنها دقیقا چه هویتی دارند.

جفت ارزهای  EXOTICS

USD/BRL ایالات متحده / برزیل دلار واقعی
USD/HKD ایالات متحده / هنگ کنگ
USD/SAR ایالات متحده / عربستان سعودی دلار ریال
USD/SGD ایالات متحده آمریکا / سنگاپور دلار بخوان
USD/ZAR ایالات متحده / آفریقای جنوبی راند دلاری
USD/THB ایالات متحده / تایلند بات دلاری
USD/MXN ایالات متحده / مکزیک مکس دلار
USD/RUB ایالات متحده / روسیه دلار روبل” یا “بارنی
USD/PLN ایالات متحده / لهستان زلوتی دلاری
USD/CLP ایالات متحده / شیلی

 

به خاطر داشته باشید که این جفت‌ها به اندازه جفت‌های اصلی یا متقاطع معامله نمی‌شوند؛ بنابراین هزینه‌های تراکنش مرتبط با معامله این جفت‌ها معمولاً بیشتر است. لذا دیدن اسپردهایی که دو یا سه برابر بیشتر از EUR/USD یا USD/JPY هستند، غیر عادی نیست.

با توجه به درجه نقدینگی پایین تر، جفت ارزهای اگزوتیکس نسبت به رویدادهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی حساس‌تر هستند. بنابراین اگر مایلید جفت ارزهای عجیب و غریب معامله کنید، به یاد داشته باشید که میزان نقد شوندگی آنها را در تصمیم خود لحاظ کنید.

آیا می دانستید؟ ۱۸۰ ارز قانونی در جهان وجود دارد، که توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده‌اند. این تعداد زیادی جفت ارز بالقوه است! متأسفانه همه آنها قابل نام بردن نیستند.

جفت ارزها در فارکس

نقدینگی بازار در آموزش مقدماتی فارکس

نقدینگی برای توصیف سطح فعالیت در بازار مالی استفاده می‌شود. در فارکس، بر اساس تعداد معامله‌گران فعالی که یک جفت ارز خاص را خرید و فروش می‌کنند، حجم معامله محاسبه می‌گردد. هر چه کالایی بیشتر معامله شود نقدینگی آن بیشتر است.

برای مثال، افراد بیشتری جفت ارز EUR/USD را با حجم بالاتری نسبت به جفت ارز AUD/USD معامله می‌کنند و این بدان معناست که EUR/USD نقدینگی بیشتری نسبت به AUD/USD دارد.

مقیاس بازار فارکس به این معناست که نقدینگی – میزان خرید و فروش حجمی که در هر زمان اتفاق می‌افتد – بسیار زیاد است و این امر خرید و فروش ارز را برای هر کسی بسیار آسان می‌کند.

از دیدگاه یک معامله گر، نقدینگی بسیار مهم است زیرا تعیین می‌کند که قیمت چقدر می‌تواند در یک بازه زمانی مشخص تغییر نماید. در حالی که بازار فارکس بسیار روان است، عمق بازار بسته به جفت ارز و زمان روز ممکن است تغییر کند. بخش عمده‌ای از معاملات فارکس در آنچه ” بازار بین بانکی ” نامیده می شود انجام می شود.

برخلاف سایر بازارهای مالی مانند بورس نیویورک (NYSE) یا بورس اوراق بهادار لندن (LSE)، بازار فارکس نه مکان فیزیکی دارد و نه یک بورس مرکزی. بازار فارکس یک بازار خارج از بورس (OTC) در نظر گرفته می‌شود، زیرا کل بازار به صورت الکترونیکی، در شبکه ای از بانک‌ها، به طور مداوم در یک دوره ۲۴ ساعته اداره می‌شود. این بدان معنی است که بازار FX در سراسر جهان بدون مکان مرکزی پخش شده است و تا زمانی که به اینترنت متصل باشید، معاملات می توانند در هر مکانی انجام شوند!

افکار شما، شما را می سازد.

سفته بازی در بازار فارکس

نکته مهمی که در مورد بازار فارکس باید به آن توجه کرد این است که در حالی که معاملات تجاری و مالی بخشی از حجم معاملات هستند، بیشتر معاملات ارز بر اساس حدس و گمان است. به عبارت دیگر، بیشتر حجم معاملات از سوی معامله‌گرانی حاصل می‌شود که بر اساس حرکات کوتاه مدت قیمت جفت ارز، خرید و فروش می‌کنند و به آن سفته بازی می‌گویند. حجم معاملات ایجاد شده توسط سفته بازان بیش از ۹۰ درصد حجم معاملات تخمین زده می‌شود!

گوهر را نمی توان بدون اصطکاک جلا داد و انسان بدون آزمایش کامل نمی‌شود.

روش‌های مختلف معاملات فارکس

معامله‌گران راه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری یا سفته‌بازی در ارزها ارائه کرده‌اند. در میان ابزارهای مالی، محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از: فارکس خرده فروشی، FX نقطه ای، معاملات آتی ارز، گزینه‌های ارز، صندوق‌های قابل معامله در مبادلات ارزی (ETF)، CFD‌های فارکس و شرط‌بندی اسپرد فارکس.

تجارت فارکس به روش‌های مختلف

ذکر این نکته مهم است که ما روش‌های مختلفی را پوشش می‌دهیم که معامله‌گران فردی (خرده‌فروشی) می‌توانند FX را معامله کنند. سایر ابزارهای مالی مانند سوآپ و فوروارد FX تحت پوشش نیستند، زیرا آنها به معامله گران سازمانی پاسخ می‌دهند.

آموزش ابتدایی فارکس

با وجود این موضوع، بیایید اکنون در مورد چگونگی مشارکت در دنیای فارکس صحبت کنیم.

معاملات آتی ارز

قراردادهای آتی، قراردادهایی برای خرید یا فروش یک دارایی خاص به قیمت مشخص در تاریخ آتی هستند (به همین دلیل به آنها آتی می‌گویند). آتی ارز، قراردادی است که قیمتی را که می‌توان یک ارز را با آن خرید یا فروخت و تاریخ معینی را برای مبادله تعیین می‌کند، مشخص می‌نماید. معاملات آتی ارز توسط بورس کالای شیکاگو (CME) در سال ۱۹۷۲ ایجاد شد. از آن‌جایی که قراردادهای آتی استاندارد شده و در یک بورس متمرکز معامله می‌شوند، بازار بسیار شفاف و منظمی به شمار می‌رود؛ این بدان معناست که اطلاعات قیمت و معاملات به راحتی در دسترس قرار گرفته است.

معاملات آپشن

آپشن یک ابزار مالی است که به خریدار حق یا اختیار خرید یا فروش دارایی به قیمت مشخص در تاریخ انقضای معامله آپشن را می‌دهد، اما تعهدی در کار نیست. اگر معامله‌گری گزینه‌ای را فروخته، موظف است در تاریخ انقضا، دارایی را به قیمتی خاص بخرد یا بفروش، درست مانند معاملات آتی، گزینه‌ها نیز در یک بورس معامله می‌شوند، مانند بورس کالای شیکاگو (CME)، بورس اوراق بهادار بین المللی (ISE)، یا بورس اوراق بهادار فیلادلفیا (PHLX) با این حال، نقطه ضعف در معاملات گزینه‌های FX این است که ساعات بازار برای گزینه‌های خاص محدود است و نقدینگی تقریباً به اندازه بازار آتی یا نقدی نیست.

معاملات ETF

یک ETF ارز، قرار گرفتن در معرض یک ارز واحد یا سبدی از ارزها را ارائه می‌دهد. ETFهای ارزی به افراد عادی این امکان را می‌دهند که از طریق صندوق مدیریت شده بدون بارگذاری معاملات فردی، در جریان بازار فارکس قرار گیرند.‌ ETF های ارزی را می‌توان برای سفته بازی در فارکس، تنوع بخشیدن به یک سبد یا پوشش در برابر ریسک ارز استفاده کرد.

ETFها توسط موسسات مالی ایجاد و مدیریت می‌شوند که ارزها را در یک صندوق خریداری و نگهداری می‌کنند، سپس آنها سهام صندوق را در بورس به مردم عرضه می‌کنند که به شما امکان می‌دهد که آنها را درست مانند سهام بخرید و معامله کنید. محدودیت موجود در معاملات ETF  ارز این است که بازار ۲۴ ساعته باز نیست. همچنین، ETFها مشمول کمیسیون معاملات و سایر هزینه‌های تراکنش هستند.

AMOZESHEFOREX.COM با ارائه آموزش مقدماتی فارکس به معامله گران فردی کمک می‌کند تا نحوه معامله در بازار فارکس را بیاموزند.

معاملات اسپات فارکس

بازار اسپات SPOT فارکس یک بازار فارکس خارج از بازار بورس است، بازار فارکس خارج از بورس یک بازار مالی بزرگ، رو به رشد و نقد است که ۲۴ ساعت شبانه روز کار می‌کند و یک بازار به معنای سنتی نیست زیرا هیچ مکان تجاری مرکزی یا «مبادله» وجود ندارد.

در بازار فرابورس، مشتری مستقیماً با طرف مقابل معامله می‌کند. بیشتر معاملات از طریق شبکه‌های تجارت الکترونیکی (یا تلفن) انجام می‌شود. بازار بین معامله‌گران به دلیل تسلط بانک‌ها به‌عنوان دلال FX به بازار «بین بانکی» نیز معروف است. بازار بین فروشندگان فقط برای مؤسساتی قابل دسترسی است که در مقادیر زیاد تجارت می‌کنند و دارای ارزش خالص بسیار بالایی هستند.

این قرارداد، فقط یک قرارداد است. این بدان معناست که این قرارداد نقدی تعهدی الزام آور برای خرید یا فروش مقدار معینی ارز خارجی به قیمتی است که «نرخ ارز لحظه ای» یا نرخ فعلی مبادله است. بنابراین اگر EUR/USD را در بازار نقدی خریداری کرده‌اید، قراردادی را معامله می‌کنید که مشخص می‌کند در ازای دلار آمریکا، مقدار مشخصی یورو را با قیمت توافقی (یا نرخ مبادله) دریافت خواهید کرد.

ذکر این نکته مهم است که شما خود ارزهای پایه را معامله نمی‌کنید، بلکه قراردادی است که شامل ارزهای پایه می‌شود.

آموزش مقدماتی Forex

خرده فروشی فارکس

یک بازار ثانویه فرابورس وجود دارد که راهی را برای معامله گران خرده فروش جزء فراهم می‌کند تا در بازار فارکس شرکت کنند. دسترسی توسط به اصطلاح ارائه دهندگان معاملات فارکس اعطا می‌شود. ارائه‌دهندگان معاملات فارکس در بازار اولیه OTC از طرف شما معامله می‌کنند.

آن‌ها بهترین قیمت‌های موجود را پیدا نموده و سپس قبل از نمایش قیمت‌ها در پلتفرم‌های معاملاتی خود، یک درصدی کارمزد به آن اضافه می‌نمایند. این شبیه نحوه خرید یک فروشگاه خرده‌فروشی از یک بازار عمده‌فروشی، اضافه کردن کارمزد و نشان دادن قیمت «خرده‌فروشی» به مشتریان است.

ارائه دهندگان معاملات فارکس به عنوان کارگزاران فارکس (بروکرها) نیز شناخته می‌شوند. از نظر فنی، آنها دلال نیستند، زیرا یک دلال قرار است به سادگی به عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده عمل نماید اما اینطور نیست؛ زیرا یک بروکر معاملات فارکس به عنوان طرف مقابل شما عمل می‌کند.

این بدان معناست که اگر شما خریدار هستید، به عنوان فروشنده عمل و اگر شما فروشنده باشید، به عنوان خریدار عمل می‌کند. اگر چه یک قرارداد فوری فارکس معمولاً مستلزم تحویل ارز در عرض دو روز است، اما در عمل، هیچ‌کس ارزی را در معاملات فارکس تحویل نمی‌گیرد.

شرط‌ ‌بندی اسپرد فارکس

شرط بندی اسپرد یک معامله مشتق است، به این معنی که شما مالکیت دارایی پایه را به دست نمی‌گیرید بلکه در هر جهتی که فکر می‌کنید قیمت آن بالا یا پایین می‌رود، حدس می‌زنید. قیمت جفت ارزی که در شرط اسپرد استفاده می‌شود، از قیمت جفت ارز در بازار FX لحظه‌ای مشتق شده است. سود یا زیان شما بر اساس میزان حرکت بازار به نفع شما قبل از بستن موقعیت و میزان پولی که در هر نقطه حرکت قیمت شرط بندی کرده‌اید تعیین می‌شود. شرط بندی اسپرد در فارکس توسط ارائه دهندگان شرط بندی اسپرد ارائه می شود.

معاملات CFD

قرارداد ماءالتفاوت (CFD) یک قرارداد مشتق مالی است. محصولات مشتقه قیمت بازار یک دارایی اساسی را دنبال می‌کنند تا معامله‌گران بتوانند در مورد افزایش یا کاهش قیمت حدس بزنند. CFD قراردادی است بین یک ارائه‌دهنده CFD و یک معامله‌گر، که در آن یکی از طرفین متعهد می‌شود که تفاوت ارزش اوراق بهادار را بین افتتاح و بسته شدن معامله به دیگری بپردازد.

به عبارت دیگر، CFD اساساً پیش‌بینی روی یک دارایی خاص است میان شما و ارائه‌دهنده CFD که ارزش آن بالا یا پایین می‌رود، و شما موافقت می‌کنید که هر کسی که درست تخمین زد، تفاوت بین قیمت دارایی را هنگام ورود به معامله و قیمت هنگام خروج از آن به دیگری بپردازد. معاملات CFD‌های فارکس به شما این فرصت را می‌دهد که یک جفت ارز را در هر دو جهت صعودی و نزولی معامله کنید. (در مباحث آینده نحوه معاملات دوطرفه آموزش داده خواهد شد)

اگر قیمت در جهت انتخابی شما حرکت کند، سود خواهید داشت و اگر بر خلاف شما حرکت کند، ضرر خواهید کرد. هدف از معامله یک قرارداد FX لحظه‌ای، قرار گرفتن در معرض نوسانات قیمت مربوط به جفت ارز پایه بدون داشتن مالکیت واقعی آن است.

برخی از مردم هزاران دلیل دارند که چرا نمی‌توانند آنچه را که می‌خواهند انجام دهند، در حالی که تنها چیزی که نیاز دارند یک دلیل است که می‌توانند.

آموزش مقدماتی فارکس

چگونه از تجارت فارکس کسب درآمد کنیم؟

حالا وقت آن است که یاد بگیریم چگونه از تجارت فارکس کسب درآمد کنیم.

معاملات فارکس چگونه کار می کند؟

در بازار فارکس، شما ارز می‌خرید یا می‌فروشید. انجام معامله در بازار ارز ساده است. ساختار یک معامله بسیار به آنچه در سایر بازارهای مالی (مانند بازار سهام) مشاهده می‌کنید، شباهت دارد. بنابراین اگر تجربه‌ای در معامله دارید، باید بتوانید خیلی سریع پیشرفت کنید. هدف از معاملات فارکس مبادله یک ارز با ارز دیگر است با این انتظار که قیمت تغییر کند. نرخ مبادله صرفاً نسبت یک ارز در برابر ارز دیگر را نمایش می‌دهد.

برای مثال، نرخ مبادله EUR/USD نشان می‌دهد که چند یورو می‌تواند یک دلار آمریکا را بخرد، یا چند دلار آمریکا برای خرید یک یورو نیاز دارید. دلیل قیمت گذاری آنها به صورت جفت این است که در هر معامله ارزی، شما همزمان یک ارز را می‌خرید و ارز دیگری را می‌فروشید.

چگونه می‌دانید کدام ارز را می‌خرید و کدام را می‌فروشید؟

سوالی عالی! اینجاست که مفاهیم ارزهای پایه و مظنه به میان می آیند…

ارز مبنا، ارز پایه در فارکس

هر زمان که یک موقعیت باز در معاملات فارکس دارید، یک ارز را با ارز دیگری مبادله می‌کنی،د در اصل ارزها نسبت به سایر ارزها بیان شده است. در اینجا نمونه ای از نرخ ارز خارجی پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا آورده شده است:

  1. اولین ارز فهرست شده در سمت چپ اسلش (/) به عنوان ارز پایه شناخته می شود (در این مثال، پوند بریتانیا). ارز پایه عنصر مرجع t برای نرخ مبادله جفت ارز است. همیشه ارزش یک را دارد.
  2. دومین ارز فهرست شده در سمت راست، ارز مظنه نام دارد (در این مثال، دلار آمریکا).
  • هنگام خرید، نرخ مبادله به شما می‌گوید که برای خرید یک واحد از ارز پایه چقدر باید به واحد ارز مظنه بپردازید. در مثال بالا، برای خرید ۱ پوند انگلیس باید ۱.۲۱۲۲۸ دلار آمریکا بپردازید.
  • هنگام فروش، نرخ مبادله به شما می‌گوید که چند واحد از ارز مظنه را برای فروش یک واحد ارز پایه دریافت می‌کنید. در مثال بالا، با فروش ۱ پوند انگلیس ، ۱.۲۱۲۲۸ دلار آمریکا دریافت خواهید کرد.

ارز پایه نشان دهنده این است که چه مقدار از ارز مظنه برای دریافت یک واحد از ارز پایه مورد نیاز است. اگر EUR/USD بخرید این به سادگی به این معنی است که شما ارز پایه را می‌خرید و همزمان ارز مظنه را می‌فروشید. اگر فکر می‌کنید ارز پایه نسبت به ارز مظنه کاهش می‌یابد (ارزش خود را از دست می‌دهد) جفت ارز را می‌فروشید.

با وجود این همه جفت ارز برای معامله، کارگزاران فارکس چگونه می‌دانند که کدام ارز را به عنوان ارز پایه و ارز مظنه فهرست کنند؟

خوشبختانه، نحوه نقل قول جفت ارز در بازار فارکس استاندارد شده است. ممکن است متوجه شده باشید که ارزهایی که به عنوان یک جفت ارز نقل‌قول می‌شوند معمولاً با یک کاراکتر اسلش (/) از هم جدا می‌شوند. البته لازم به ذکر است که این یک موضوع ترجیحی بوده و امکان دارد اسلش حذف شود یا با نقطه، خط تیره یا اصلاً هیچ چیز جایگزین شود. به عنوان مثال:

برخی از معامله گران ممکن است EUR/USD را به صورت EUR-USD یا فقط EURUSD تایپ کنند. معنی همه آنها یکسان است.

معاملات کوتاه و بلند در فارکس (SHORT & LONG)

برای شروع معامله، ابتدا باید تعیین کنید که آیا می‌خواهید بخرید یا بفروشید. اگر می‌خواهید خرید کنید (که در واقع به معنای خرید ارز پایه و فروش ارز مظنه است)، می‌خواهید ارزش ارز پایه افزایش یابد و سپس آن را با قیمت بالاتری بفروشید. در صحبت‌های معامله‌گر، به این پوزیشن لانگ می‌گویند. فقط به یاد داشته باشید: لانگ = خرید.

اگر می‌خواهید بفروشید (که در واقع به معنای فروش ارز پایه و خرید ارز مظنه است)، می‌خواهید ارزش ارز پایه کاهش یابد و سپس آن را با قیمت پایین‌تری بازخرید کنید. به این پوزیشن شرت می‌گویند. به یاد داشته باشید: کوتاه = فروش.

آموزش مقدماتی فارکس

شرایط تخت یا مربع در فارکس (FLAT OR SQUARE)

اگر موقعیت باز ندارید، به شما گفته می‌شود که فلت هستید. به بستن یک موقعیت مربع کردن، squaring up نیز می‌گویند.

قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی و اسپرد در فارکس (ASKED & BID & SPREAD)

همه مظنه‌های فارکس با دو قیمت ارائه می شوند: قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی. به طور کلی، به خاطر داشته باشید که همواره قیمت پیشنهادی کمتر از قیمت درخواستی است.

قیمت پیشنهادی (BID) چیست؟

قیمت پیشنهادی به قیمتی گفته می‌شود که در آن کارگزار خود مایل به خرید ارز پایه در برابر ارز مقابل است؛ این بدان معناست که شما می‌توانید با پیشنهاد بهترین قیمت موجود ارز خود را به بازار بفروشید. اگر می‌خواهید چیزی را بفروشید، دلال آن را به قیمت پیشنهادی از شما می‌خرد.

قیمت درخواستی (ASK) چیست؟

قیمت درخواستی بهترین قیمت موجود است که می‌توانید از بازار خرید کنید. اگر می‌خواهید چیزی بخرید، کارگزار آن را به قیمت درخواستی به شما می‌فروشد (یا پیشنهاد می‌دهد).

اسپرد (SPREAD) چیست؟

تفاوت بین قیمت درخواستی و پیشنهادی به عنوان SPREAD شناخته می‌شود. در تصویر مظنه EUR/USD بالا، قیمت پیشنهادی 1.34568 و قیمت درخواستی 1.34588 است.

  • اگر می‌خواهید یورو را بفروشید، روی فروش کلیک کنید و یورو را به قیمت ۱.۳۴۵۶۸ می‌فروشید.
  • اگر می‌خواهید یورو بخرید، روی خرید کلیک کنید و یورو را با قیمت ۱.۳۴۵۸۸ خریداری خواهید کرد.

در اینجا تصویری وجود دارد که همه چیزهایی را که در این درس توضیح داده‌ایم گرد هم می‌آورد:

وقتی دانش آموز آماده شد، معلم ظاهر می‌شود. (ضرب المثل بودایی)

بدانید چه زمانی یک جفت ارز بخرید یا بفروشید!

معاملات فارکس شامل تلاش برای پیش بینی این است که، کدام ارز در برابر ارز دیگری افزایش یا کاهش می‌یابد؛ چرا که تنها در این صورت است که سود برای شما حاصل می‌شود و این موضوع، یکی از ارکان اساسی آموزش مقدماتی فارکس به حساب می‌آید.

آموزش رایگان فارکس برای مبتدی ها

چگونه می‌دانید چه زمانی یک جفت ارز را بخرید یا بفروشید؟

در مثال‌های زیر، می‌خواهیم از تحلیل بنیادی کوچکی استفاده کنیم تا به ما در تصمیم‌گیری درباره خرید یا فروش یک جفت ارز خاص کمک کند.

عرضه و تقاضا برای یک ارز به دلیل عوامل مختلف اقتصادی تغییر می‌کند که باعث بالا و پایین رفتن نرخ ارز می‌شود. هر ارز متعلق به یک کشور (یا منطقه) است. بنابراین تحلیل بنیادی فارکس بر وضعیت کلی اقتصاد کشور مانند بهره‌وری، اشتغال، تولید، تجارت بین‌المللی و نرخ بهره تمرکز دارد.

اگر همیشه در طول کلاس اقتصاد به خواب می‌رفتید یا فقط از کلاس اقتصاد صرفنظر می‌کردید، نگران نباشید! ما در آموزش مقدماتی فارکس مفاهیم ابتدایی فارکس را به شما می‌آموزیم؛ اما در حال حاضر، سعی کنید وانمود کنید که می دانید چه خبر است.

در این مثال، یورو ارز پایه و بنابراین «پایه» خرید/فروش است. اگر معتقدید که اقتصاد ایالات متحده به تضعیف ادامه خواهد داد، که برای دلار آمریکا بد است، دستور خرید EUR/USD را اجرا می‌کنید. با این کار، یورو را با این انتظار خریده‌اید که در برابر دلار آمریکا افزایش یابد.

اگر فکر می‌کنید که اقتصاد ایالات متحده قوی است و یورو در برابر دلار آمریکا ضعیف می‌شود، دستور فروش EUR/USD را اجرا می‌کنید. با این کار، یورو را با این انتظار فروختید که در مقابل دلار آمریکا کاهش یابد.

لات (LOT) چیست؟

وقتی به سوپر مارکت می‌روید و می‌خواهید تخم مرغ بخرید، نمی‌توانید فقط نصف یا یک تخم مرغ را خریداری کنید، آنها بسته‌های ۶ یا ۱۲ تایی دارند.

در بازار فارکس، خرید یا فروش ۱ یورو به همان اندازه احمقانه خواهد بود، بنابراین معمولاً بسته به نوع بروکر و حساب شما، تعداد زیادی از ۱۰۰۰ واحد ارز (میکرو لات)، ۱۰۰۰۰ واحد (مینی لات)، یا ۱۰۰۰۰۰ واحد (لات استاندارد) ارائه می‌شود.

مارجین (MARGIN) در فارکس چیست؟

من پول کافی برای خرید ۱۰۰۰۰ یورو ندارم! آیا می‌توانم ترید کنم؟ بله می‌توانی! با استفاده از اهرم. وقتی با اهرم معامله می‌کنید، نیازی به پرداخت ۱۰ هزار یورو ندارید. در عوض، در چنین شرایطی شما یک سپرده کوچک که به عنوان مارجین نامیده می‌شود، استفاده خواهید کرد.

اهرم: نسبت اندازه معامله (اندازه پوزیشن) به وجه نقد واقعی (سرمایه تجاری) مورد استفاده برای مارجین است.

به عنوان مثال، اهرم ۱:۵۰ ، که به عنوان مارجین ۲٪ شناخته می‌شود، به این معنی است که برای باز کردن یک اندازه موقعیت به ارزش ۱۰۰ هزار دلار، به ۲۰۰۰ دلار مارجین نیاز است.

معاملات مارجین به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از کسری از سرمایه ای که معمولاً به آن نیاز دارید، معاملات بزرگ‌تر را باز کنید. به این ترتیب موقعیت‌های ۱۲۵۰ یا ۵۰۰۰۰ دلاری را با حداقل ۲۵ یا ۱۰۰۰ دلار باز و ترید می‌نمایید؛ یعنی شما می‌توانید معاملات نسبتاً بزرگی را با سرمایه اولیه کمی انجام دهید.

در ادامه مطلب از آموزش مقدماتی فارکس درباره مارجین با جزئیات بیشتری صحبت خواهم کرد، اما امیدوارم که بتوانید با استفاده از این آموزش مقدماتی فارکس یک ایده اولیه از نحوه کارکرد آن تا به اینجا به دست آورده باشید. به عنوان مثال:

شما معتقدید که سیگنال‌های موجود در بازار حاکی از افزایش ارزش پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا است. شما معامله یک لات استاندارد (۱۰۰ هزار واحد پوند/دلار آمریکا) را باز می‌کنید و با پوند انگلیس با مارجین مورد نیاز ۲ درصد خرید می‌کنید و منتظر افزایش نرخ ارز هستید.

آموزش مقدماتی فارکس

وقتی یک لات (۱۰۰ هزار واحد) GBP/USD را با قیمت ۱.۵۰۰۰۰ خریداری می‌کنید، ۱۰۰ هزار پوند می‌خرید که ارزش آن ۱۵۰۰۰ دلار است.

از آنجایی که مارجین مورد نیاز ۲٪ بود، ۳۰۰۰ دلار آمریکا برای باز کردن معامله (۱۵۰۰۰۰ دلار * ۲٪) در حساب شما کنار گذاشته می‌شود. شما اکنون ۱۰۰ هزار پوند را فقط با ۳۰۰۰ دلار کنترل می‌کنید. پیش‌بینی‌های شما محقق می‌شود و تصمیم به فروش می‌گیرید و شما موقعیت را در ۱.۵۰.۵۰۰ می‌بندید. شما حدود ۵۰۰ دلار سود کردید. هنگامی که تصمیم به بستن یک موقعیت دارید، سپرده (مارجین) که در ابتدا وارد کرده‌اید، به شما بازگردانده می‌شود و محاسبه سود یا زیان شما انجام و به حساب شما واریز می‌گردد.

بیایید مثال پوزیشن GBP/USD را مجدد مرور کنیم:

اگر اندازه معامله شما ۱ پوند بود، فقط نیم پنس سود داشتید، زیرا پوند/دلار آمریکا تنها نیم پنس افزایش یافت! نه حتی یک پنس، بلکه نیم پنس فقط! اما شما ۵۰۰ دلار سود کردید.

اما با استفاده از لوریج، اندازه سرمایه شما ۱۰۰ هزار پوند (یا ۱۵۰ هزار دلار) بود که معامله را باز کردید. چیزی که خوب است این است که شما مجبور نبودید کل آن مبلغ را قرار دهید. تنها چیزی که برای باز کردن معامله لازم بود ۳۰۰۰ دلار مارجین بود. سود ۵۰۰ دلاری از ۳۰۰۰ دلار سرمایه، بازدهی ۱۶.۶۷ درصدی دارد که ما از آن، به قدرت معاملات اهرمی تعبیر می‌کنیم!

یک سپرده کوچک می‌تواند منجر به ضررهای بزرگ و همچنین سودهای بزرگ شود. شما همان‌طور که می‌توانید سود خوبی کسب کنید، به راحتی می‌توانید ۵۰۰ دلار را از دست بدهید.

نگران نباشید، برای استراحت یک فنجان چای میل کنید و تا پایان این سری آموزش مقدماتی فارکس با ما همراه باشید و روش صحیح معامله کردن را بیاموزید.

اصطلاح ROLLOVER در فارکس به چه معناست؟

برای باز کردن پوزیشن (معمولا از ساعت 5:00 ET) روزانه هزینه رول اور وجود دارد، که به عنوان هزینه سواپ نیز شناخته شده است و یک تریدر بسته به معاملات باز خود، آن را یا می‌پردازد و یا بدست می‌آورد. اگر نمی‌خواهید برای پوزیشن‌های خود سود کسب کنید یا به بروکر سود بپردازید، فقط مطمئن شوید که همه پوزیشن‌ها قبل از ساعت ۵:۰۰ بعد از ظهر، پایان روز بازار بسته شده‌اند.

آموزش اولیه فارکس

از آنجایی که هر معامله ارزی شامل قرض گرفتن یک ارز برای خرید ارز دیگر است، هزینه‌های بازگرداندن بهره بخشی از معاملات فارکس است. همچنین باید بدانید به ارزی که قرض گرفته می‌شود، سود پرداخت می‌شود. اگر ارزی با نرخ بهره بالاتر از آنچه که وام گرفته‌اید، می‌خرید، تفاوت نرخ بهره خالص مثبت خواهد بود (مانند USD/JPY) و در نتیجه سود دریافت خواهید کرد. برعکس، اگر تفاوت نرخ بهره منفی باشد، باید هزینه پرداخت کنید.

توجه داشته باشید که بسیاری از کارگزاران خرده‌فروشی فارکس، نرخ‌های جابجایی خود را بر اساس عوامل مختلف (مثلاً اهرم حساب، نرخ‌های وام بین بانکی و …) تنظیم می‌کنند.

در اینجا جدولی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تفاوت نرخ بهره ارزهای اصلی را بدانید.

معیار نرخ بهره

کشور واحد پول نرخ بهره
ایالات متحده دلار آمریکا < ۰.۲۵٪
منطقه یورو یورو ۰.۰۰٪
انگلستان پوند ۰.۱۰٪
ژاپن JPY -۰.۱۰٪
کانادا CAD ۰.۲۵٪
استرالیا AUD ۰.۲۵٪
نیوزلند NZD ۰.۲۵٪
سوئیس CHF -۰.۷۵٪

آیا مطالب تا به اینجا برای شما مفید بوده است؟ با ثبت نظر خود در پایان مقاله ما را در تولید محتوای بهتر همراهی کنید.

اینجا جایی است که می خواهیم کمی ریاضی کار کنیم. احتمالاً شما اصطلاحات پیپ (Pips)، پوینت (Points)، پیپت (Pipettes) و لات Lots) را شنیده‌اید؛ اکنون می‌خواهیم آن‌ها را توضیح داده و به شما نشان دهیم که چگونه مقادیر آنها محاسبه می‌شود. تا زمانی که با ارزش پیپ و محاسبه سود و زیان آشنا نشده‌اید، حتی به تجارت فکر هم نکنید.

پیپ در فارکس چیست؟

واحد اندازه‌گیری برای بیان تغییر ارزش بین دو ارز پیپ نامیده می‌شود. اگر EUR/USD از 1.1050 به 1.1051 حرکت کند، 0.0001 دلار افزایش یافته که به ارزش یک PIP است. پیپ معمولاً آخرین رقم اعشار مظنه قیمت است. اکثر جفت ارزها تا ۴ رقم اعشار منتشر می‌شوند، اما استثناهایی مانند جفت ین ژاپنی وجود دارد (آنها تا دو رقم اعشار منتشر می‌شوند).

به عنوان مثال: برای EUR/USD، 0.0001 و برای USD/JPY،0.01 است.

آموزش مقدماتی فارکس

پیپت در فارکس چیست؟

برخی از کارگزاران فارکس نیز هستند که جفت ارزها را فراتر از اعشار استاندارد ۴ و ۲ رقم و تا اعشار ۵ و ۳ منتشر می‌کنند؛ آنها از PIPS کسری نقل قول کرده که «پوینت» یا «پیپت» نیز نامیده می‌شود.

اگر مفهوم پیپ به اندازه کافی در آموزش مقدماتی فارکس برایتان گیج کننده نیست، بیایید به این نکته اشاره کنیم که پوین” یا پیپت یا پیپ کسری برابر با یک دهم پیپ است. به عنوان مثال، اگر GBP/USD از 1.3054 2 به 1.30543 حرکت کند، در اصل 0.00001 USD حرکت بالاتر، برابر با یک پیپت است. در پلتفرم های معاملاتی، رقمی که یک دهم پیپ را نشان می‌دهد معمولاً در سمت راست دو رقم بزرگتر ظاهر می‌شود.

فاصله بین جنون و نبوغ فقط با موفقیت سنجیده می شود.

بروس فایرشتاین

نحوه محاسبه ارزش پیپ

از آنجایی که هر ارز ارزش نسبی خود را دارد، لازم است ارزش یک پیپ برای آن جفت ارز خاص محاسبه شود. در مثال زیر از یک نرخ تبادل با ۴ رقم اعشار استفاده می کنیم. برای توضیح بهتر محاسبات، نرخ ارز به صورت یک نسبت بیان می‌گردد (یعنی EUR/USD در 1.2500 به صورت “1 EUR / 1.2500 USD” نوشته می شود).

مثال: USD/CAD = 1.0200

(تغییر ارزش در ارز متقابل) ضربدر نسبت نرخ مبادله = ارزش پیپ (بر حسب ارز پایه)

[.0001 CAD] * [1 USD/1.0200 CAD]

یا به سادگی به این صورت که:

[(.0001 CAD ) / (1.0200 CAD )] * 1 USD = 0.00009804 USD

با استفاده از این مثال، اگر ما 10000 واحد USD/CAD معامله کنیم، آنگاه تغییر یک پیپ در نرخ ارز تقریبا 0.98 دلار تغییر در ارزش معامله خواهد بود.

10000 واحد * 0.00009804 USD/unit

اگر برایتان سوال پیش آمده که چرا می‌گویین تقریبا، باید در پاسخ بگویم، زیرا با تغییر نرخ ارز، ارزش هر پیپ نیز تغییر می‌کند.

پیپ در فارکس

چگونه ارزش پیپ را در حساب تجاری خود پیدا کنیم؟

آخرین سوالی که هنگام تعیین ارزش پیپ پوزیشن خود باید بپرسید این است که: «ارزش پیپ در حساب تجاری من چقدر است؟»

به هر حال، این یک بازار جهانی است و همه حساب خود را با یک ارز واحد ندارند، این بدان معناست که ارزش پیپ باید به هر ارزی که حساب ما با آن معامله می‌شود، محاسبه شود. برای این کار باید مقدار پیپ محاسبه شده را بر نرخ مبادله ارز حساب خود و واحد پول مورد نظر ضرب/تقسیم کنید.

با یک مثال به راحتی متوجه می‌شوید:

مثلا برای GBP/JPY، ارزش پیپ محاسبه شده 0.813 GBP را با استفاده از نرخ GBP/USD در 1.5590 به عنوان نسبت نرخ مبادله به ارزش پیپ به دلار تبدیل می‌کنیم.

اگر ارزی که به آن تبدیل می‌کنید، ارز متقابل نرخ مبادله است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که «ارزش پیپ پیدا شده» را بر نسبت نرخ مبادله مربوطه تقسیم کنید:

0.813 GBP در هر پیپ / (1 GBP/1.5590 USD) یا [(.813 GBP ) / (1 GBP )] * (1.5590 USD) = 1.2674 USD در هر حرکت پیپ

بنابراین، به ازای هر حرکت 0.01 پیپ درGBP/JPY، ارزش یک موقعیت 10000 واحدی تقریباً 1.27 دلار تغییر می کند.

اگر ارزی که به آن تبدیل می‌نمایید، ارز پایه نسبت نرخ تبدیل است، «ارزش پیپ پیدا شده» را در نسبت نرخ تبدیل ضرب کنید.

با استفاده از مثال USD/CAD در بالا، می‌خواهیم ارزش پیپ 0.98 USD را به دلار نیوزلند پیدا کنیم. ما از 0.7900 به عنوان نسبت نرخ تبدیل خود استفاده خواهیم کرد:

0.98 USD در هر پیپ * (1 NZD/.7900 USD) یا [(0.98 USD ) / (.7900 USD )] * (1 NZD) = 1.2405 NZD در هر حرکت پیپ

به ازای هر حرکت 0.0001 پیپی در USD/CAD از مثال بالا، معامله 10000 واحدی شما تقریباً 1.24 NZD  تغییر می‌کند.

حتی اگر یک نابغه ریاضی هستید، احتمالاً الان فکر می‌کنید: «آیا واقعا باید همه اینها را حل کنم؟»

خوب، پاسخ یک «نه» بزرگ است. تقریباً همه کارگزاران فارکس همه اینها را به طور خودکار برای شما انجام می‌دهند، اما همیشه برای شما لازم است که بدانید آنها چگونه این کار را انجام داده‌اند.

در درس بعدی بحث خواهیم کرد که چگونه این مقادیر به ظاهر ناچیز می‌توانند جمع شوند.

من شکست نخورده ام. من فقط ۱۰۰۰۰ راه را پیدا کردم که کار نمی کند.

آموزش مقدماتی فارکس

لات در فارکس چیست؟

چند واحد ارز می‌توانیم معامله کنیم؟ چه اندازه پوزیشن‌هایی را می‌توانیم معامله کنیم و نام آنها چیست؟ فارکس معمولاً در مقادیر خاصی به نام لات یا اساساً تعداد واحدهای ارزی که می‌خرید یا می‌فروشید معامله می‌شود.

«لات» واحدی است که مبلغ تراکنش را اندازه گیری می‌کند.

هنگامی که در پلتفرم معاملاتی خود سفارش می‌دهید، سفارش‌ها در اندازه‌های قیمت گذاری شده در لات قرار می‌گیرند. این مانند یک جعبه تخم مرغ است. هنگام خرید تخم مرغ، معمولا یک جعبه می‌خرید. یک جعبه شامل ۶ یا ۱۲ عدد تخم مرغ است.

استاندارد اندازه برای بسیاری معاملات ۱۰۰۰۰۰ واحد از ارز است، همچنین مینی،  میکرو، و نانو اندازه‌های دیگری هستند که ۱۰۰۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۰۰ واحد در نظر گرفته شده‌اند.

جدول انواع لات

لات تعداد واحدها
استاندارد ۱۰۰۰۰۰
مینی ۱۰۰۰۰
میکرو ۱۰۰۰
نانو ۱۰۰

 

برخی از کارگزاران مقدار را بر حسب لات نشان می‌دهند، در حالی که برخی دیگر، واحدهای ارز واقعی را گزارش می‌کنند. همانطور که قبلاً گفته شد، تغییر در ارزش یک ارز نسبت به ارز دیگر با پیپ اندازه‌گیری می‌شود که درصد بسیار بسیار کمی از ارزش واحد پول است. برای استفاده از این تغییر لحظه‌ای ارزش، باید مقادیر زیادی از یک ارز خاص را معامله کنید تا سود یا زیان قابل توجهی را مشاهده کنید.

بیایید فرض کنیم از یک اندازه ۱۰۰۰۰۰ واحدی (استاندارد) استفاده خواهیم کرد. اکنون چند مثال را مجدداً محاسبه می‌کنیم تا ببینیم چگونه بر مقدار پیپ تأثیر می‌گذارد.

USD/JPY با نرخ مبادله 119.80: (.01 / 119.80) * 100000 = 8.34 دلار در هر پیپ

USD/CHF با نرخ مبادله 1.4555: (.0001 / 1.4555) * 100000 = 6.87 دلار به ازای هر پیپ

در مواردی که ابتدا دلار آمریکا ذکر نشده است، فرمول کمی متفاوت است. مانند:

EUR/USD با نرخ مبادله 1.1930: (.0001 / 1.1930) *100000 = 8.38 * 1.1930 = 9.99734

GBP/USD با نرخ مبادله 1.8040: (.0001 / 1.8040) x 100000 = 5.54 * 1.8040 = 9.99416

هر کدام با گرد کردن اعداد، تقریبا ۱۰ دلار می‌شود.

در اینجا نمونه هایی از مقادیر پیپ برای EUR/USD و USD/JPY بسته به اندازه لات آورده شده است.

جفت ارز قیمت پایانی مقدار پیپ در هر:
واحد لات استاندارد مینی لات میکرو لات نانو لات
EUR/USD مقدار پایه ۰.۰۰۰۱ دلار ۱۰ دلار ۱ دلار ۰.۱ دلار ۰.۰۱ دلار
USD/JPY 1 USD = 80 JPY ۰.۰۰۰۱۲۵ دلار ۱۲.۵ دلار ۱.۲۵ دلار ۰.۱۲۵ دلار ۰.۰۱۲۵ دلار

کارگزار شما ممکن است قرارداد متفاوتی برای محاسبه ارزش پیپ نسبت به اندازه لات داشته باشد، اما به هر نحوی که این کار را انجام دهد، می‌تواند به شما بگوید که ارزش پیپ برای ارزی که در آن زمان خاص معامله می‌کنید، چقدر است. با حرکت بازار، بسته به ارزی که در حال حاضر معامله می کنید، ارزش پیپ نیز افزایش می یابد.

آموزش مقدماتی فارکس

اهرم یا لوریج در فارکس چیست؟

در ابتدای این مقاله به صورت ابتدایی در مورد اهرم صحبت کردیم، اکنون احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه یک سرمایه گذار کوچک می‌تواند چنین مبالغ زیادی را معامله کند.

بروکر خود را به عنوان بانکی در نظر بگیرید که اساساً ۱۰۰ هزار دلار برای خرید ارز به شما می‌دهد. تنها چیزی که بانک از شما می‌خواهد این است که ۱۰۰۰ دلار به عنوان سپرده حسن نیت به آن بدهید، که آن را برای شما نگه می‌دارد، اما در واقعیت لزوما نگه نمی‌دارد. مقدار اهرمی که استفاده می‌نمایید به کارگزار شما و آنچه که با آن احساس راحتی می‌کنید، بستگی دارد. معمولاً کارگزار به سپرده‌ای نیاز دارد که به عنوان مارجین آن را معرفی کردیم. هنگامی که پول خود را واریز کردید، می‌توانید معامله کنید. همچنین، کارگزار تعیین می‌کند که برای هر موقعیت (لات) معامله شده چقدر مارجین مورد نیاز است.

به عنوان مثال، اگر اهرم مجاز ۱:۱۰۰۰ (یا ۱٪ از پوزیشن) باشد، و شما می‌خواهید موقعیتی به ارزش ۱۰۰ هزار دلار معامله کنید، اما فقط ۵۰۰۰ دلار در حساب خود دارید.

مشکلی نیست، زیرا کارگزار شما ۱۰۰۰ دلار را به عنوان سپرده کنار می‌گذارد و به شما اجازه می‌دهد بقیه را قرض کنید. بدیهی است هر ضرر یا سودی به موجودی نقدی موجود در حساب شما کسر یا اضافه می‌شود. حداقل امنیت (مارجین) برای هر لات از کارگزاری به کارگزاری دیگر متفاوت است.

در مثال بالا، کارگزار به مارجین ۱% نیاز داشت. این بدان معناست که به ازای هر ۱۰۰ هزار دلار معامله، کارگزار ۱۰۰۰ دلار به عنوان سپرده در حساب می‌خواهد.

۱۰۰۰ دلار هزینه نیست، بلکه یک سپرده است که وقتی معامله خود را می‌بندید، آن را پس می‌گیرید. دلیل اینکه کارگزار به سپرده نیاز دارد این است که در حالی که معامله باز است، خطر از دست دادن پول در معامله همواره وجود دارد!

اگر ارزش پوزیشن باز شما به شدت کاهش یابد و زیان معاملاتی شما باعث شود ارزش حساب شما به کمتر از ۱۰۰۰ دلار برسد، سیستم کارگزار به طور خودکار معامله شما را برای جلوگیری از ضرر بیشتر می‌بندد. این یک مکانیسم ایمنی برای جلوگیری از منفی شدن موجودی حساب شما است.

درک نحوه عملکرد معاملات مارجین بسیار مهم است؛ اگر نمی‌خواهید حساب کاربری خود را منفجر کنید، خواندن آن ضروریست!

چگونه سود و زیان را در فارکس محاسبه کنیم؟

اکنون که می‌دانید چگونه ارزش پیپ و اهرم را محاسبه کنید، بیایید نحوه محاسبه سود یا زیان خود را بررسی کنیم. بیایید دلار آمریکا بخریم و فرانک سوئیس بفروشیم.

به عنوان مثال نرخ تبادل آن 1.4525 / 1.4530 است. از آنجا که در حال خرید دلار آمریکا هستید، روی قیمت ASK 1.4530 ترید خواهید کرد؛ نرخی که معامله‌گران آماده فروش هستند. بنابراین شما یک لات استاندارد (100000 واحد) را با قیمت 1.4530 خریداری می‌کنید.

چند ساعت بعد، قیمت به سمت 1.4550 حرکت می‌کند و شما تصمیم می‌گیرید معامله خود را ببندید. قیمت جدید USD/CHF 1.4550 / 1.4555 است. از آنجایی که در ابتدا برای باز کردن معامله خرید کردید، برای بستن معامله، اکنون باید بفروشید تا معامله را ببندید، بنابراین باید قیمت BID 1.4550 را بگیرید. قیمتی که معامله‌گران آماده خرید در آن هستند.

تفاوت بین ۱.۴۵۳۰ و ۱.۴۵۵۰ ۰.۰۰۲۰ یا ۲۰ پیپ است.

اسپرد Bid/Ask:

به یاد داشته باشید، زمانی که وارد معامله می‌شوید یا از آن خارج می‌شوید، مشمول اسپرد در قیمت پیشنهادی/درخواستی هستید. هنگام خرید ارز، از قیمت پیشنهادی یا ASK استفاده خواهید کرد و هنگام فروش، از قیمت BID استفاده خواهید کرد.

زمانی که پول یا زمان خود را که به سختی به دست آورده‌اید شرط بندی می‌کنید، باید به شانس احترام بگذارید. این بدان معنی است که شما همیشه می‌خواهید شانس در کنار شما باشد.

آموزش مقدماتی فارکس

اسپرد در معاملات فارکس چیست؟

کارگزاران فارکس دو قیمت متفاوت را برای یک جفت ارز به شما اعلام می‌کنند: قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی.

  • Bid قیمتی است که می توانید ارز پایه را با آن بفروشید.
  • Ask قیمتی است که می توانید ارز پایه را با آن بخرید.

تفاوت این دو قیمت به اسپرد معروف است.

اسپرد توجیح این است که چگونه کارگزاران بدون کمیسیون پول خود را به دست می‌آورند. به عبارتی دیگر می‌توان اسپرد را ارائه فوری تراکنش دانست. به همین دلیل است که اصطلاحات  هزینه معامله و پرداخت پیشنهاد و تقاضا به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

از نقطه نظر تجاری، این منطقی است. کارگزار خدماتی ارائه می‌دهد و باید به نحوی پول دربیاورد. آنها با فروش ارز به شما به قیمتی بیشتر از پولی که برای خرید آن پرداخت کرده‌اند، درآمد کسب می‌نمایند و همچنین با خرید ارز از شما به قیمتی کمتر از چیزی که هنگام فروش آن دریافت کرده‌اند، درآمد کسب می‌کنند؛ به این تفاوت اسپرد می‌گویند.

بنابراین هنگامی که یک کارگزار ادعا می‌کند صفر کمیسیون یا بدون کمیسیون است، شما را گمراه نموده زیرا در حالی که هیچ کارمزد کمیسیون جداگانه ای وجود ندارد، شما همچنان کمیسیون پرداخت می‌کنید.

اسپرد در معاملات فارکس چگونه اندازه گیری می‌شود؟

اسپرد معمولاً با پیپ اندازه گیری می‌شود که کوچکترین واحد حرکت قیمت یک جفت ارز است. نمونه‌ای از اسپرد 2 پیپ برای EUR/USD 1.1051/1.105 3 خواهد بود.

چند نوع اسپرد در فارکس وجود دارد؟

نوع اسپردهایی که در یک پلتفرم معاملاتی خواهید دید به کارگزار فارکس و نحوه کسب درآمد آنها بستگی دارد. دو نوع اسپرد وجود دارد:

  • Fixed یا ثابت

  • Variable یا متغییر یا شناور

اسپردهای ثابت معمولاً توسط کارگزارانی ارائه می‌شوند که به‌عنوان بازارساز یا مدل «میز معاملات» فعالیت می‌کنند، در حالی که اسپردهای متغیر توسط کارگزارانی که مدل «میز غیر معاملاتی» را اجرا می‌نمایند، ارائه می‌گردد.

اسپردهای ثابت در فارکس

اسپرد ثابت بدون توجه به شرایط بازار در هر زمان معین ثابت می‌ماند. به عبارت دیگر، چه بازار نوسان داشته باشد و چه آرام، بر میزان اسپرد تأثیری نمی‌گذارد. اسپردهای ثابت توسط کارگزارانی ارائه می‌شود که به عنوان یک بازارساز یا مدل “میز معامله فعالیت می‌کنند.

کارگزار با استفاده از یک میز معاملات، موقعیت‌های بزرگ را از ارائه دهنده(های) نقدینگی خود خریداری می‌کند و این موقعیت‌ها را در اندازه‌های کوچک‌تر به معامله‌گران ارائه می‌دهد. این بدان معنی است که کارگزار به عنوان طرف مقابل معاملات مشتریان خود عمل می‌نماید.

داشتن یک میز معامله به کارگزار فارکس اجازه می‌دهد تا اسپردهای ثابت را ارائه دهد زیرا آن‌ها قادر به کنترل قیمت‌هایی هستند که به مشتریان خود نشان می‌دهند.

مزایای اسپرد ثابت

اسپردهای ثابت نیاز به سرمایه کمتری دارند؛ بنابراین معامله با اسپردهای ثابت جایگزین ارزان‌تری برای معامله‌گرانی است که پول زیادی برای شروع معامله ندارند. معامله با اسپرد ثابت همچنین باعث می‌شود محاسبه هزینه‌های تراکنش قابل پیش‌بینی‌تر باشد. از آنجایی که اسپردها هرگز تغییر نمی‌کنند، همیشه مطمئن هستید که هنگام باز کردن معامله چه مبلغی می‌توانید بپردازید.

معایب اسپرد ثابت

زمانی که با اسپردهای ثابت معامله می‌شود، قیمت‌گذاری مجدد ممکن است اغلب اتفاق بیافتد؛ زیرا قیمت‌گذاری فقط از یک منبع (کارگزار شما) انجام می‌شود و منظور ما از اغلب، تقریباً به اندازه پست‌های اینستاگرامی خواهران کارداشیان است! یعنی دائما.

زمان‌هایی وجود خواهد داشت که بازار فارکس نوسان دارد و قیمت‌ها به سرعت در حال تغییر هستند. از آنجایی که اسپردها ثابت هستند، کارگزار نمی‌تواند اسپرد را برای تنظیم شرایط فعلی بازار افزایش دهد، بنابراین اگر بخواهید با یک قیمت خاص وارد معامله شوید، کارگزار معامله را مسدود می‌نماید و از شما می‌خواهد که قیمت جدیدی را بپذیرید. شما با قیمت جدید re-quoted می‌شوید.

آموزش مقدماتی فارکس

پیام بازپرداخت (requite) در پلتفرم معاملاتی شما ظاهر می‌شود و به شما اطلاع می‌دهد که قیمت تغییر کرده است و از شما می‌پرسد که آیا مایل به پذیرش آن قیمت هستید یا خیر. تقریباً در بیشتر مواقع، این قیمت بدتر از قیمتی است که شما سفارش داده‌اید.

اسلیپیج (Slippage) یکی دیگر از مشکلات و چالش‌های سر راه شما خواهد بود. هنگامی که قیمت‌ها به سرعت در حال حرکت هستند، کارگزار نمی‌تواند به طور مداوم یک اسپرد ثابت را حفظ کند و قیمتی که در نهایت پس از ورود به معامله به دست می‌آورید، کاملاً متفاوت از قیمت ورودی مورد نظر خواهد بود. قیمت‌های ارائه شده اسلیپیج شبیه زمانی است که شما در اینستاگرام موافقت می‌کنید که با آن دختر یا پسر جذاب برای خوردن قهوه ملاقات کنید و بیشتر آشنا شوید، اما متوجه می‌شوید که فرد واقعی مقابل شما اصلا شبیه عکس او نیست.

اسپرد متغیر در فارکس چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، اسپرد متغیر همیشه در حال تغییر است. با اسپردهای متغیر، تفاوت بین قیمت‌های خرید و فروش جفت ارز دائماً در حال تغییر است. اسپردهای متغیر توسط کارگزاران میز غیر معاملاتی ارائه می شود. کارگزاران میز غیر معاملاتی قیمت جفت ارز خود را از چندین ارائه دهنده نقدینگی دریافت می‌کنند و این قیمت‌ها را بدون دخالت میز معامله به معامله گر منتقل می‌نمایند و این به این معنی است که آنها کنترلی بر اسپردها ندارند.

به طور معمول، اسپردها در طول انتشار داده‌های اقتصادی و همچنین سایر دوره‌هایی که نقدینگی در بازار کاهش می یابد یا ترامپ توییت می‌کرد، افزایش می‌یابد.

مزایای اسپرد متغیر

اسپردهای متغیر، قیمت‌های تکراری را حذف می‌کنند. این به این دلیل است که تغییر در اسپرد باعث تغییرات قیمت به دلیل شرایط بازار می‌شود، اما فقط به این دلیل که دچار ریکوت نخواهید شد، به این معنی نیست که اسلیپیج را هم نخواهید داشت.

معاملات فارکس با اسپردهای متغیر، قیمت‌گذاری شفاف‌تری را ارائه می‌نماید، به‌ویژه وقتی در نظر داشته باشید که دسترسی به قیمت‌ها از چندین ارائه‌دهنده نقدینگی معمولاً به معنای قیمت‌گذاری بهتر به دلیل رقابت است.

معایب اسپرده متغیر

اسپردهای متغیر برای اسکالپرها ایده‌آل نیستند. اسپردهای گسترده می‌توانند به سرعت هر سودی را که اسکالپر به دست می‌آورد، ببلعند. اسپردهای متغیر برای معامله‌گران اخباری نیز بسیار بد هستند. اسپرد ممکن است آنقدر گسترده گردد که چیزی که سودآور به نظر می‌رسد، در یک چشم به هم زدن تبدیل به یک زیان شود.

اسپرد ثابت در مقابل متغیر: کدام بهتر است؟

این سوال که بین اسپرد ثابت و متغیر کدام گزینه بهتر است به نیاز معامله‌گر بستگی دارد.

به طور کلی، معامله‌گرانی که حساب‌های کوچک‌تری دارند و کمتر معامله می‌کنند، از قیمت‌گذاری اسپرد ثابت سود خواهند برد و معامله‌گرانی که حساب‌های بزرگ‌تری دارند که اغلب در ساعات اوج بازار (زمانی که اسپردها کم‌ترین هستند) معامله می‌نمایند، از اسپردهای متغیر سود خواهند برد.

معامله گرانی‌که خواهان اجرای سریع معامله هستند و باید از requite مجدد اجتناب کنند، مایلند با اسپردهای متغیر معامله نمایند.

نکته پایانی و مهمترین نکته در آموزش مقدماتی فارکس این است که تجارت فارکس یک تکه کیک نیست (آنطور که برخی از مردم دوست دارند شما باور کنید)، در مورد آن فکر کنید، اگر چنین بود، همه افراد معامله‌کننده تا به حال میلیونر بودند.

دیدگاه ها 22

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید