همه چیز در مورد حرز امام جواد

حرز امام جواد واقعا چیست ؟ حرز به چه معناست ؟  برای چه افرادی مفید است ؟ نحوه‌ی استفاده از حرز امام جواد ؟ بایدها و نبایدها در خرید و استفاده از این حرز ؟ آداب اولین استفاده از حرز امام جواد چیست ؟ آیا بدون وضو می‌توان حرز را به همراه داشت ؟ این حرز محدودیت سنی دارد ؟ نماز حرز چگونه است ؟ حرز حتما باید داخل جادعایی نقره باشد ؟ چطور از آن استفاده کنیم ؟ در این مقاله حرز امام جواد را به صورت کامل خواهید شناخت ، آداب و نکات آن و پاسخ تمامی سولاتی که در ذهن دارید را خواهید یافت.

معنی حرز چیست ؟

در فرهنگ فارسی : جای استوار پناهگاه ، دعایی که می‌نویسند و به خود به همراه دارند .
در فرهنگ معین : جای استوار ، پناهگاه .
در فرهنگ عمید : حفظ کردن ، نگهبانی کردن ، نگه داشتن .
و در فرهنگ دانشنامه‌ی اسلامی : پاره‌ای از اذکار و ادعیه که برای حفظ جان و مال از آسیب و دفع بلا و آفت می‌خوانند یا مکتوب کرده و به همراه دارند .

حرز در روایات دینی و اسلامی

حرز و مشتقات آن در قرآن کریم نیامده اما در احادیث و روایات شیعه و سنی و ادعیه ماثور ، فراوان درج شده است . از جمله حدیث انس بن مالک و حدیث حضرت علی علیه‌السلام که نشان‌دهنده‌ی کاربرد حرز در صدر اسلام است . درون مایه‌ی حرزها با هم متفاوت است . بعضی از حرزها آیات قرآنی است مانند وان‌یکاد و آیت‌الکرسی .
شماری از حرزها اذکار متداول در میان مسلمانان ، مشتمل بر توکل به خدای یگانه ، تکیه بر قدرت بی‌انتهای پروردگار ، حمد و تسبیح رب و پناه بردن از شر جن ،شیاطین ، نیروهایی منفی و بلایا به پناه خداوند متعال است .
در میان حرزهای مختلفی که در فرهنگ اسلام شناخته شده است ، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین آنها ، حرز جواد منصوب به امام جواد علیه‌السلام است . تاحدی که (حرز جواد کسی بودن) و (حرز جواد خود کردن) به معنای (همیشه همراه کسی بودن) و (همیشه فردی را همراه خود داشتن) تبدیل به مثل شده است.{فرهنگ دهخدا – ذیل (حرز جواد) }
در کتاب ابن‌طاووس، 1414، ص52 60 ؛ مجلسی ، 1403، ج 91، ص354 361 ، آمده است که نخسین بار امام علیه‌السلام این حرز را برای مامون عباسی نوشته است. (مامون به برکت این حرز در تمام جنگ‌ها با روم پیروز شد).

حرز امام جواد (علیه‌السلام) چیست ؟

حرز امام جواد به دو صورت : حرز صغیر و حرز کبیر می‌باشد.

حرز صغیر یا کوتاه که به دعای یانور و یابرهان نیز معروف است در باب پنج مفاتیح‌الجنان قسمت حرز آمده است . نوشتن و همراه داشتن آن آداب خاصی ندارد و از نظر علمای دینی مثل حجت‌السلام فرحزاد ، همراه داشتن این حرز نیز مطلوب و مفید است . نوشتن آن الزامی به رعایت آداب و شرایط خاص ندارد . می‌توانید روی پارچه یا کاغذ مکتوب نموده و همراه خود داشته باشید .

متن حرز صغیر  :

یانور یابرهان یامبین یامنیر یارب‌ اکْفنی‌الشرور و آفات‌الدهور و اسالک‌النجاه یوم ینفخ فی‌الصور
گفته می‌شود :
ای نور و روشنایی ، ای دلیل و برهان ، و ای روشنگر و آشکار کننده ، ای پرتو افشان ، ای پروردگار من بدی ها و آسیب های روزگار را از من کفایت فرما و از تو می‌خواهم ، نجات روزی را که در آن روز ، در صور دمیده می‌شود.
اما حرز کبیر امام جواد که متن طولانی می‌باشد (متن کامل حرز کبیر در ادامه‌ی همین مقاله آورده شده است) می‌بایست طبق آداب بخصوصی نوشته شود و استفاده از آن نیز شرایطی دارد که در ادامه با هم مرور می‌کنیم .

همه چیز در مورد حرز کبیر امام جواد علیه‌السلام

مرحوم مجلسی در کتاب بحارالانوار(ج 91 – ص 354) و نیز در کتاب مهج الدعوات سیدبن طاووس ، خواص دعای حرز امام جواد به صورت مکتوب آمده است.

آیت الله بهجت نیز برای در امان ماندن از هرنوع بلا ، شر شیاطین و اجنه ، طلسم سحر و جادو ، حسادت ، دشمنی ، خواب‌های پریشان ، همچنین دفع چشم زخم ، همراه داشتن حرز جواد و همچنین (خواندن چهارقل و معذتین و آیت‌الکرسی و همراه داشتن قرآنی کوچک) را توصیه کرده‌اند.
از این عالم گران‌قدر آمده است که من هیچ وقت از استادم (آیت الله قاضی ) در مورد اذکار سوالی نمی‌پرسیدم اما ایشان گاهی خودشان بستن حرز جواد را به بازوی راست ، برای در امان ماندن از بلاها و طلسم ، یادآور می‌شدند.

80 خواص حرز امام جواد

برخی از مهم‌ترین خواص این حرز ارزشمند را که از متن دعا ، کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی و مهج الدعوات سیدبن طاووس و روایات مستقیم از آیت الله بهجت و سایر بزرگان دینی استخراج شده است ، به صورت اجمالی با هم مرور می‌کنیم :
دفع چشم زخم
دفع طلسم ، سحر و جادو
مصونیت در سفر
رفع اضطراب 
آرامش بخشی
افزایش قدرت
رهایی از فقر و تنگ‌دستی
در امان ماندن از گزند و بیماری
تسهیل در امور و مشکلات
دور کردن افراد شرور از صاحب حرز
گشایش امور و کارها
افزایش برکت و رزق و روزی
رفع خواب‌های پریشان
حفظ از هر بدی و پریشانی
دفع حسادت
دفع اجنه 
افزایش مهر زوجین
رفع ترس کودکان
دفع دشمن از مسیر صاحب حرز
حفظ آبرو و منزلت
مورد شفقت قرار گرفتن صاحب حرز
برآورده شدن حاجات مشروع وی
دفع خطر خیانت از صاحب حرز
کسب جایگاه و مقام
افزایش دیدن خواب و رویای صادقانه
آشکار شدن دست دشمنان
انداختن ترس به دل دشمنان صاحب حرز
دور کردن شیطان
دفع حیله و فساد
مصون ماندن از وسوسه
دفع وحشت از تنهایی
حفاظت در مقابل هلاکت

آثار و خواص حرز امام جواد در کلام بزرگان دینی

سیدبن‌طاووس  : مامون به برکت این حرز در تمام جنگ‌ها با روم پیروز شد .{کتاب ابن‌طاووس، 1414، ص52 60}
آیت‌الله بهجت  : حرز امام جواد در جهت باطل کردن سحر و جادو و محافظی محکم در مقابل چشم زخم ، مفید است. { گوهرهای حکیمانه، ص 13}
علامه مجلسی  : سحر به عوذات دفع می‌شود . {مجلسی 1403، ج 91، ص354 – 361}
حجت‌الاسلام فرحزاد : از آیت‌الله بهاءالدینی نقل کرده اند که دیدم شخصی با سنگی بزرگ بر سر فردی می‌زد اما اتفاقی برای وی نیوفتاد . چرا که حرز جواد به همراه داشت{برنامه‌ی سمت خدا}
امام جواد علیه‌السلام  : خود را به این حرز سپر کن که اگر لشگریان روم و ترک همگی بر ضد تو قیام کنند ، به تو بدی نرسد و از تو محافظت شود. { مهج الدعوات، ص 39}
آیت‌الله خرازی  : به یاد دارم از زمان قبل از انقلاب حرز امام جواد در بین علما و فقها شناخته شده و بسیار محبوب بوده است.
آیت‌الله عابدی  : با بستن حرز جواد ، شما در حفاظت خداوند متعال قرار می‌گیرید. پس هیچ کس و هیچ چیز را در نفع و ضرر خود جز خداوند ، موثر ندانید.
حاج آقا عالی  : از معروف‌ترین حرزها ، حرز جواد است.
حجت‌الاسلام حیدری کاشانی  : برای فرزندانتان حرز استفاده کنید .به کار گرفتن ضد سحر ، حق است.

آداب نوشتن حرز امام جواد

حرز امام جواد می‌بایست توسط شخص مسلمان با قلم یا جوهر و بر روی کاغذ ، پارچه ساخت دست مسلمان یا بر روی پوست آهو نوشته شود . شخص قبل از شروع نوشتن ، وضو بگیرد . رو به قبله بنشیند . تمامی این فرایند را در ساعات خارج از قمر در عقرب انجام دهد (ساعات قمر در عقرب را می‌توانید به راحتی از تقویم نجومی استخراج نمایید) . الزامی به گذاشتن اعراب نیست فقط باید دقت نمایید تا تمامی حروف و کلمات را به درستی و کامل بنویسید . (متن کامل حرز امام جواد علیه‌السلام در ادامه‌ی همین مقاله درج شده است).

مدال حرز امام جواد ؟

باتوجه به سلایق و علایق مختلف ، گاهی برخی افراد ترجیح می‌دهند مدال (گردنبند) همراه با حرز امام جواد همراه خود داشته باشند. معمولا برای برخی از مدال‌های عقیق ، پشت سنگ عقیق حرز را گذاشته و پشت آن را نیز با نقره می‌بندند . بدین صورت با داشتن مدال حرز امام جواد ، این حرز ارزشمند همیشه همراه فرد خواهد بود و از برکات آن بهره‌مند می‌گردد.

آداب اولین استفاده از حرز امام جواد و نماز مخصوص

اولین استفاده از حرز ، با آدابی همراه بوده که بهتر است برای حال شدن نتیجه‌ی بهتر ، توصیه شده است . شخص قبل از اولین استفاده از حرز امام جواد می‌بایست وضو بگیرد و در ساعات خارج از قمر در عقرب ، رو به قبله ، دو نماز دو رکعتی بخواند . اسم و فامیل فردی که می‌خواهد حرز را استفاده کند و نام پدر و مادر را ذکر کنید. در هر رکعت بعد از سوره‌ی حمد ، هفت مرتبه آیت‌الکرسی ، هفت مرتبه آیه‌ی 18 سوره آل عمران (معروف به شهدالله) ، هفت مرتبه سوره‌ی شمس ، هفت بار سوره‌ی مبارکه لیل و هفت مرتبه نیز سوره‌ی اخلاص را بخواند.
نمازتان که تمام شد ، حرز را بر بازوی راست ببندید یا بر گردن آویز کنید .
چنانچه فردی توانایی خواندن این نماز را نداشته باشد ، می‌تواند نائب بگیرد تا نماز را به نیت ایشان بخواند .8دو نماز را به نیت حرز امام جواد علیه‌السلام بخوانید .
می‌توانید نماز را به صورت نشسته بخوانید .

آداب استفاده و همراه داشتن حرز امام جواد

برای همراه داشتن حرز ، نیازی به دائم‌الوضو بودن نیست . برای بانوان در طول مدت عادت ماهیانه ، همراه داشتن حرز ایرادی ندارد (حرز داخل جادعایی نقره یا چرمی بوده و از تماس مستقیم مصون است) . هنگام رفتن به توالت ، همراه بودن این حرز ایرادی ندارد . بهتر است هنگام استحمام برای محافظت بیشتر از حرز ، آن را کنار بگذارید .

اگر توانایی تهیه‌ی حرز امام جواد بر روی پوست اهو را ندارید ، طبق نظر بعضی از مراجع ، ایرادی ندارد که آن را بر روی پارچه یا کاغذ با رعایت آداب بنویسید و همراه داشته باشید .

نکاتی در باب حرز امام جواد

در باب استفاده از حرز امام جواد نکاتی را می‌بایست در نظر داشته باشید :
نوشتن حرز بر روی پوست آهو الزامی نیست . البته در نظر داشته باشید برای رعایت آداب کامل ، بهتر است روی پوست آهو باشد اما اگر پوست بز یا کاغذ یا پارچه نیز استفاده شود بلامانع می‌باشد.

با همراه داشتن حرز ، از انجام اعمال حرام و مکروه خودداری نمایید تا آثار و برکات حرز ضایع نشود .
حرز امام جواد محافظ بسیار قوی می‌باشد که در برابر تمامی بلایا از شخص محافظت می‌کند . در روایات اسلامی آمده با همراه داشتن حرز اگر بلا و مصیبتی به شخص برسد ، در واقع بلای بزرگ‌تری بوده که به برکت همراه داشتن حرز ، از سر شخص گذشته است.
همراه داشتن حرز امام جواد در حالت جنابت یا عادت ماهیانه بانوان ، استفاده از حرز (درصورتی که داخل جادعایی نقره یا چرمی باشد و با پوست بدن در تماس نباشد ، مشکلی ندارد.
برای استفاده از حرز نیازی به دائم الضو بودن نیست .

انگشتر حرز امام جواد چیست ؟

برای بعضی از افراد استفاده از حرز به صورت بازوبند یا آویز گردنی ، راحت نیست و ترجیح می‌دهند حرز را به صورت یک انگشتر همراه خود داشته باشند . بدین صورت که حرز را داخل انگشتر ( زیر نگین ) کار گذاشته و پشت آن را با نقره می‌بندند . طبق روایات بسیار ، همراه داشتن حرز برای بهره‌مند شدن از خواص و ویژگی‌های بی‌نظیر آن کافیست و با داشتن انگشتر حرز امام جواد نیز می‌توانید از برکات آن استفاده نمایید.

متن کامل حرز امام جواد

 بسْم الله الرحْمن الرحیم  الْحمْد لله رب الْعالمین (تا آخر سوره )- ا لمْ تر ان الله سخر لکمْ ما فی الْارْض و الْفلْک تجْری فی الْبحْر بامْره و یمْسک السماء انْ تقع علی الْارْض إلا بإذْنه إن الله بالناس لرؤف رحیم اللهم انْت الْواحد الْملک [الدیان‏] یوْم الدین تفْعل ما تشاء بلا مغالبة و تعْطی منْ تشاء بلا من و تفْعل ما تشاء و تحْکم ما ترید و تداول الْایام بیْن الناس و ترکبهمْ طبقا عنْ طبق اسْالک باسْمک الْمکْتوب علی سرادق الْمجْد و اسْالک باسْمک الْمکْتوب علی سرادق السرائر السابق الْفائق الْحسن الْجمیل النضیر رب الْملائکة الثمانیة و الْعرْش الذی لا یتحرک و اسْالک بالْعیْن التی لا تنام و بالْحیاة التی لا تموت و بنور وجْهک الذی لا یطْفا و بالاسْم الْاکْبر الْاکْبر الْاکْبر و بالاسْم الْاعْظم الْاعْظم الْاعْظم الذی هو محیط بملکوت السماوات و بالْارْض و بالاسْم الذی اشْرقتْ به الشمْس و اضاء به الْقمر و سجرتْ به الْبحور و نصبتْ به الْجبال و بالاسْم الذی قام به الْعرْش و الْکرْسی و باسْمک الْمکْتوب علی سرادق الْعرْش و باسْمک الْمکْتوب علی سرادق الْعظمة و باسْمک الْمکْتوب علی سرادق الْبهاء و باسْمک الْمکْتوب علی سرادق الْقدْرة و باسْمک الْعزیز و باسْمائک الْمقدسات الْمکرمات الْمخْزونات فی علْم الْغیْب عنْدک و اسْالک منْ خیْرک خیْرا مما ارْجو و اعوذ بعزتک و قدْرتک منْ شر ما اخاف و احْذر و ما لا احْذر یا صاحب محمد یوْم حنیْن و یا صاحب علی یوْم صفین انْت یا رب‏ مبیر الْجبارین و قاصم الْمتکبرین. اسْالک بحق طه و یس و الْقرْآن الْعظیم و الْفرْقان الْحکیم انْ تصلی علی محمد و آل محمد و انْ تشد به عضد صاحب هذا الْعقْد و ادْرا بک فی نحْر کل جبار عنید و کل شیْطان مرید و عدو شدید و عدو منْکر الْاخْلاق و اجْعلْه ممنْ اسْلم إلیْک نفْسه و فوض إلیْک امْره و الْجا إلیْک ظهْره اللهم بحق هذه الْاسْماء التی ذکرْتها و قراْتها و انْت اعْرف بحقها منی و اسْالک یا ذا الْمن الْعظیم و الْجود الْکریم ولی الدعوات الْمسْتجابات و الْکلمات التامات و الْاسْماء النافذات و اسْالک یا نور النهار و یا نور اللیْل و یا نور السماء و الْارْض و نور النور و نورا یضی‏ء به کل نور یا عالم الْخفیات کلها فی الْبر و الْبحْر و الْارْض و السماء و الْجبال و اسْالک یا منْ لا یفْنی و لا یبید و لا یزول و لا له شیْ‏ء موْصوف و لا إلیْه حد منْسوب و لا معه إله و لا إله سواه و لا له فی ملْکه شریک و لا تضاف الْعزة إلا إلیْه لمْ یزلْ بالْعلوم عالما و علی الْعلوم واقفا و للْامور ناظما و بالْکیْنونیة عالما و للتدْبیر محْکما و بالْخلْق بصیرا و بالْامور خبیرا انْت الذی خشعتْ لک الْاصْوات و ضلتْ فیک الْاحْلام و ضاقتْ دونک الْاسْباب و ملا کل شیْ‏ء نورک و وجل کل شیْ‏ء منْک و هرب کل شیْ‏ء إلیْک و توکل کل شیْ‏ء علیْک و انْت الرفیع فی جلالک و انْت الْبهی فی جمالک و انْت الْعظیم فی قدْرتک و انْت الذی لا یدْرکک شیْ‏ء و انْت الْعلی الْکبیر الْعظیم مجیب الدعوات قاضی الْحاجات مفرج الْکربات ولی النعمات یا منْ هو فی علوه دان و فی دنوه عال و فی إشْراقه منیر و فی سلْطانه قوی و فی ملْکه عزیز صل علی محمد و آل محمد و احْرسْ صاحب هذا الْعقْد و هذا الْحرْز و هذا الْکتاب بعیْنک التی لا تنام و اکْنفْه برکْنک الذی لا یرام و ارْحمْه بقدْرتک علیْه فإنه مرْزوقک بسْم الله الرحْمن الرحیم بسْم الله و بالله الذی لا صاحبة له و لا ولد بسْم الله قوی الشاْن عظیم الْبرْهان شدید السلْطان ما شاء الله کان و ما لمْ یشاْ لمْ یکنْ اشْهد ان نوحا رسول الله و ان إبْراهیم خلیل الله و ان موسی کلیم الله و نجیه و ان عیسی ابْن مرْیم صلوات الله علیْه و علیْهمْ اجْمعین کلمته و روحه و ان محمدا صلی الله علیْه و آله خاتم النبیین لا نبی بعْده و اسْالک بحق الساعة التی یؤْتی فیها بإبْلیس اللعین یوْم الْقیامة و یقول اللعین فی تلْک الساعة و الله ما انا إلا مهیج مردة الله نور السماوات و الْارْض و هو الْقاهروهوالقادروهوالظاهر و هو الْغالب له الْقدْرة السابقة و هو الْحکیم الْخبیر
اللهم و اسْالک بحق هذه الْاسْماء کلها و صفاتهاوصورتها و (صورها) و هی  :
حرز کامل
 سبْحان الذی خلق الْعرْش و الْکرْسی و اسْتوی علیْه اسْالک انْ تصْرف عنْ صاحب کتابی هذا کل سوء و محْذور فهو عبْدک و ابْن عبْدک و ابْن امتک‏ و انْت موْلاه فقه اللهم یا رب الْاسْواء کلها و اقْمعْ عنْه ابْصار الظالمین و الْسنة الْمعاندین و الْمریدین له بالسوء و الضر و ادْفعْ عنْه کل محْذور و مخوف و ای عبْد منْ عبیدک اوْ امة منْ إمائک اوْ سلْطان مارد اوْ شیْطان اوْ شیْطانة اوْ جنی اوْ جنیة اوْ غول اوْ غولة اراد صاحب کتابی هذا بظلْم اوْ ضر اوْ مکْر اوْ مکْروه اوْ کیْد اوْ خدیعة اوْ نکایة اوْ سعایة اوْ فساد اوْ غرق او اصْطلام اوْ عطب اوْ مغالبة اوْ غدْر اوْ قهْر اوْ هتْک ستْر او اقْتدار اوْ آفة اوْ عاهة اوْ قتْل اوْ حرق او انْتقام اوْ قطْع اوْ سحْر اوْ مسْخ اوْ مرض اوْ سقْم اوْ برص اوْ جذام اوْ بؤْس اوْ فاقة اوْ سغب اوْ عطش اوْ وسْوسة اوْ نقْص فی دین اوْ معیشة فاکْفه بما شئْت و کیْف شئْت و انی شئْت إنک علی‏ کل شیْ‏ء قدیر و صلی الله علی سیدنا محمد و آله اجْمعین و سلم تسْلیما کثیرا و لا حوْل و لا قوة إلا بالله الْعلی الْعظیم و الْحمْد لله رب الْعالمین.
دیدگاه ها 22

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید